Se Bilder fra Moldejazz 2003
Snakk om timing. På Moldefestivalens siste dag ble festivalsjef Jan Ole Otnæs bønnhørt i sitt ønske om litt mer kjølig og dårlig vær. Uka ellers har vært et ekstatisk sammenhengende kok hvor værguder og musikere har overbydd hverandre i livsforlengende opplevelser.
Nye arenaer
Det er slik en norsk jazzfestival kan og bør være: Unik og unorsk. Den nyetaberte konsertscenen i Moldes Alexandrapark går Nice, Newport og New Orleans en høy gang. Når småbarn, garvede jazzveteraner fra hele landet og Moldensere av alle kategorier benker seg sammen mellom rosebedene og opplever jazzens verdensartister og unge talenter i skjønn forening, da svinger det.
Når man i tillegg kan innvie et flunkende nytt konserthus som viser seg å være akustisk like velegnet for storband, balkanspeedbop og a cappella vokaljazz, da er det for godt til å være sant.
Drøm og virkelighet
Men viktigst av alt: Moldefestivalen virkeliggjør de umuligste drømmer. Når verdens mest bejublede og ettertraktede saksofonist etter John Coltrane, Michael Brecker utfordres på alvorligste av den unge norske trioen Urban Connection, og dagen før på det mest ustyrtelig festlige og uutgrunnlige av den norsk-bulgarske kvintetten Farmers Market, da skapes det internasjonal jazzhistorie.
Og når en av jazzens største pedagoger men best bevarte hemmeligheter, den italiensk-amerikanske George Garzone, får sitt livs utfordring av Narvik-pianisten Jørn Øiens trio, da forandres verden – og det er altså Moldefestivalens kreative skapere som har æren for at det skjer.
Molde er byen hvor Ytre Suløens Jass Ensemble ikke spiller en kirkekonsert – men fem, like smekkfullt hver gang. Og i samme kirke gir årets festivalartist Michael Brecker solo saksofonkonsert og forteller om sitt liv – hvor ellers har han gjort det?
Når man i tillegg kan presentere bestillingsverk i det store format fra vår trollmann Jon Balke, og som den selvfølgeligste ting i verden tar Dave Hollands stjernespekkede storband fra USA til Romsdalen, da er det mening i arrangere festival.
Investering i folkehelsa
Festivalens samspill med NRK P2 er like gledelig som NRK Fjernsynets fravær fra konsertene og ensidige fokusering på det sammenfallende statsbesøket er uforståelig. Men når den nest største skuffelsen var at Farmers Market hoppet over 8 takter i klassikeren Caravan, da er det ikke mye å klage over.
Når saldo skal gjøres opp, må ikke omsetningen telles bare i kroner. Moldefestivalen slik den drives nå er en investering i norsk mental folkehelse, den er praktisk internasjonal fredspolitikk og den er musikalsk grensesprenging som viser vei langt innover i vårt nye millennium.