Erlend Loe - I romanen «Vareopptelling» tar Erlend Loe et oppgjør med dårlige bokanmeldelser. - Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

I romanen «Vareopptelling» tar Erlend Loe et oppgjør med dårlige bokanmeldelser.

Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

Homo faber slår tilbake

Erlend Loe skriver skarpt om kunstnerrollen i en roman som er et steg fremover i Loes forfatterskap.

Vareopptelling er en roman som raskt minner verden om de åpenbare kvalitetene til forfatteren Erlend Loe. Han er morsom! Hvem ellers tar seg bryet med å skildre laktoseintolerante pinnsvin? Ingen, absolutt ingen, det gjør bare Erlend Loe.

Karakteristisk er også lånene fra vår tids popkultur. Vareopptelling er en slags «feministisk noir». Vi kan fornemme interessante nikk til opp til flere Tarantino-filmer når Loe presenterer oss for sin hevnerske som avsier sin rettferdige dom over mannlige kritikere og bokhandlere.

Naiv. Super.

Loe startet sitt forfatterskap med skildringer av tafatte unge menn på leting etter et verdig livsprosjekt. I takt med at forfatteren ble eldre kom romaner om familiefedre flyktet ut i en stor skog for å unnslippe livet i den borgerlige familien. Lyrikeren Nina Faber, 65, har ingen familie, som hun kan føle seg innestengt i. I motsetning til - eller kanskje i likhet med? - mange i hennes generasjon makter hun ikke å finne sjelefred i en rolle som pensjonist eller bestemor. Den moderne 65-åringen Faber er et sårbart menneske med tynnslitt nettverk.

Vareopptelling - Foto: Cappelen Damm /
Foto: Cappelen Damm
Homo faber

Heller ikke en tilværelse som kulturkjerring med kjæreste i Berlin ville være tilstrekkelig. Hun er et eksempel på det som på latin kalles Homo faber, altså et menneske som forstår seg som skapende.

Det er kun i den kunsteriske skapelsesprosessen at livet kan få mening, og derfor står det på mange måter om livet når vi følger henne den ene dagen hun utgir sin første diktsamling på mange år og skal møte kritikken.

Populistisk kritikerkritikk

Herfra kommer vi til et annet av emnene i boken som virker ektefølt fra forfatterens side, men ikke fullt så godt utført - nemlig skildringen av forholdet mellom kunstneren og kritikeren. Kritikeren vi møter er en latterlig figur - en jypling uten kjennskap til lyrikk. Ved å velge seg et slikt offer, for å si det bokstavelig, underkjenner Loe på en billig måte kunstkritikken som skapende virksomhet.

Hvem er det Loe snakker på vegne av her? I alle fall ikke seg selv. Erlend Loe er i den heldige situasjon at hans bøker er blitt gjenstand for flere høyt kvalifiserte lesninger, som jeg er sikker på har påvirket ham, og utviklet forfatterskapet hans videre. Psykiateren Finn Skårderuds artikkel "Skrumpselvet. Retretter" i tidsskriftet Samtiden er et eksempel på dette. Professor Eirik Vassendens artikkel i boken «Den store overflaten. Tekster om samtidslitteraturen» er et annet. Ved valget av en kritikerskikkelse ingen kan ta på alvor, reduserer Loe seg selv til en skrålende populist.

Rører ved noe

Erlend Loes bøker rører ved noe, men beveger ingenting, skriver Eirik Vassenden sin artikkel om Loe. Også i «Vareopptelling» rører Loe ved noe. Han rører ved kunstens kår i vårt samfunn. Når trikkene nærmer seg ubønnhørlig vår hovedperson, blir vår erkjennelse kanskje at god kunst alltid rører ved noe, selv om den ikke skulle forandre noen ting.

(Kulturnytt, 15. april 2012)

Siste om bøker fra TV og radio

Intervju med Margit Sandemo i forbindelse med biografien om henne

Fra arkivet: Hør Bok i P2s portrettintervju med Margit Sandemo (2010).

Hva får leseren når historisk sakprosa går stadig lenger mot detaljer og enkeltpersoner - i stedet for de lange linjene? Bok i P2 om Florian Illies´ bok om 1913. Og Steinar Opstads nye diktsamling gir leeren ro.
Gjest: Sindre Ekrheim med samlingen Ho kjem fram i regnet. Ved Annelita Meinich.

Anmeldelser

Kronprinsessen leser høyt fra Brødrene Løvehjerte. (NRK Nordland, 1. april 2014)
På Bislett i Oslo finnes det en bokhandel som kun selger én eneste bok. Den eieren mener er verdens beste.
Kronprinsesse Mette-Marit har selv tatt initiativet til toget som er lastet med bøker, for å øke leselysten blant folk flest.(Kulturhuset 31.03.2014)
 : Gine Cornelia Pedersen i Kulturhuset (24.mars-14)

Vinneren av Tarjei Vesaas debutantpris på besøk i Kulturhuset på P2.

Kim Leine har gjennomlevd angst for Jehovas straff, seksuelt overgrep og eget narkotikamisbruk. I 2013 ble han tildelt den gjeve Nordisk råds litteraturpris. Hvordan klarte han å gå veien fra avgrunn til suksess? Bokprogrammet besøker den dansk-norske forfatteren hjemme i København, og blir med på tur tilbake til hjembygda Seljord der han feires av ordføreren og sin gamle norsklærer.

Portrett av den Nordisk Råd-vinnende forfatteren Kim Leine.

Hvorfor er du så opptatt av skitt i menneskelivet? spør vi den dansk-norske forfatteren Kim Leine. Klipp fra Bokprogrammet.

Smakebit fra Bokprogrammets portrettintervju med den dansk-norske forfatteren Kim Leine.

Den unge danske poeten Yahya Hassan leser fra sin selvtitulerte diktsamling. Videoen har tidligere blitt lagt ut på YouTube av danske Gyldendal Forlag.

Den danske poeten messer sitt råeste dikt.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)