Hopp til innhold

Storsatsing på bok-apps for barn

Forlaget Gyldendal har stor tro på digitalt lesestoff for barn. Litteraturformidler Ine Marit Torsvik Bertelsen mener norske barnebok-apper stort sett er for kjedelige.

Bok-appen "Se & Si"

Med barnebok-appen 'Se & Si', satser Gyldendal forlag sterkt på digitale bøker for de minste barna.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

All skjønnlitteratur som gis ut for voksne, blir samtidig tilgjengelig som e-bøker. Men for barn er det altså apps det ny-satses på fremover.

– Mange bruker iPhone eller iPad fordi det er så barnevennlig med berøringsskjerm, sier Harald Ofstad Fougner som er redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal forlag.

Gyldendal var først ute, og har tilbudt barnebok-apps i halvannet år. Nå satser de videre på digital teknologi for de aller yngste leserne blant oss. Den nyeste appen heter «Se & si», og er basert på forfatteren Kari Grossmanns bok med samme tittel.

Likhet med dataspill

Se & Si

Barnebok-appen 'Se & Si', utgis på Gyldendal forlag.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Digitale bildebøker for barn har hittil vært rene adapsjoner av papibøker, og har gått fint. Nå må vi tørre å gjøre mer ut av det digitale formatet.

Noen av bok-appene som kommer denne våren er dessuten skrevet spesielt beregnet for det digitale formatet.

– Dette har vært en kreativ og morsom prosess der forfatteren har vært med hele veien.

At en barnebok-app har visse likhetstrekk med spill, er ingen tilfeldighet.

– Vi er oppatt av å eksperimentere, og vi har også valgt å samarbeide med produsenter av dataspill. Vi vil likevel ikke være for like dataspillene, men først må vi prøve ting ut, og finne ut hvor vi som forlag bør legge oss.

Ledende i Europa

Fougner var i fjor på barnebokmessen i Bologna, og dessuten på Europas største bokmesse i Frankfurt.

– Vi ligger langt fremme i Europa på grunn av den tidlige utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett.

Men fortsatt er det amerikanerne som har forspranget.

– I USA gjør de mye spennende. Det finnes et stort marked allerede, med store innholdsprodusenter for eksempel Disney og Pixar.

Fougner mener at det er viktig å gi et alternativ til de allerede store og etablerte amerikanerne.

– Vi trenger noen mindre og norske aktører også, og noe som er annerledes.

Ikke slutt for papirbøkene

Til tross for at barna bruker bok-apps, er det foreløpig ingenting som tyder på at apps tar over for tradisjonelle papirbøker ennå.

– Jeg vil at barn skal lese papirbøker fortsatt, men ønsker at vi skal ha gode, norske alternativer til de store amerikanske tilbyderne av apps for barn, sier Fougner.

Flere av de nye bok-appene som er under planlegging er derfor mer å regne som en slags hybrid av bildebok og dataspill.

– Vår største konkurrent er TV og dataspill. Det som er særegent med bok-appen er at barn kan lese selv, og det er mer aktiviserende enn å se på TV.

iPad og iPhone

Foreløpig er Gyldendal forlags barnebok-apps bare tilgjengelig på iPad og iPhone. Det skyldes at bruken av Android-enheter ikke gjør det lønnsomt med produkter som man må betale for, mener Fougner.

– Android har et for lite marked for oss, selv om mange har Android-enheter. Det som er problematisk er at de ikke har et innarbeidet system for bruk av kredittkort, slik iPhone-brukerne er vant med å handle. Dermed er det mange Android-brukere som bare benytter seg av apps som er gratis. Det er et begrenset marked for oss nå.

Populært i barnehagen

I Myertoppen barnehage i Oslo får barne bruke iPad blant annet til å se i bildebøker.

Myertoppen barnehage

Barne bruker iPad i Myertoppen barnehage.

Foto: Myertoppen barnehages blogg

– Dette har vært veldig vellykket. De store barna her bruker bo-apps og liker det veldig godt, sier Aina Tryggan Nyrén.

Men hun synes at appene kan bli for kompliserte.

– Jeg ønsker at appene blir enklere å bruke, sier Tryggan Nyrén.

Selv om papirbøkene fortsatt er på plass, og det ikke er noen planer om å kvitte seg med dem, har teknologien for alvor gjort sin inntreden i barnehagen.

– Det er nyttig for barna, og de får bruke fantasien. Det er fint at de ikke bare spiller spill, men får være kreative. Vi lager for eksempel også egne fortellinger og filmer ved hjelp at datateknologien, sier Tryggan Nyrén.

For kjedelig

Blogger og litteraturformidler Ine Marit Torsvik Bertelsen etterlyser flere barnebok-apper.

Ine Marit Torsvik Bertelsen

Ina Marit Torsvik Bertelsen etterlyser blant annet mer bruk av gode illustratører i norske barnebok-apps.

Foto: Åse Karin Hansen / NRK

– Vi må få flere som lager barnebok-apper. Det vil i sin tur presse markedet til å lage bedre bøker, sier Torsvik Bertelsen.

Hun mener barnebok-appene i Norge generelt bærer for mye preg av å være barnebøker som er eksportert til app-plattformen.

– Det er relativt kjedelig. Det er nødvendig å tenke et helt produkt, og man må skrive en historie som er tilpasset dette formatet.

Bertelsen etterlyser mer grafikk utviklet av animatører, og generelt mer kvalitet i alle ledd.

– Jeg synes den beste norske barnebok-appen er «Albin Pang» av Endre Lund Eriksen og Olve Askim. Her er det brukt både en flott forfatter, og en illustratør som fungerer godt, sier Torsvik Bertelsen.

Ikke redd dataspill

Hun er ikke bekymret for at barnebok-apper skal ligne for mye på dataspill.

– Både animasjonsfilmer og spill smelter mer og mer sammen, og er en del av barns oppvekst. Det er helt naturlig. Jeg har store forventninger fremover, sier hun.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober