– Vi vil at folk selv får velge hvilket nettbrett de vil bruke til bøkene sine, poengterer prosjektleder Tanja Hoel i Cappelen Damm. Første bokhandelkjede har nå tatt i bruk den nye ebok-distribusjonen for barnebøker.
I dag er 100 digitale barnebøker tilgjengelige i eBok+, i løpet av året dobles antall titler.
Det er Sondre Skaug Bjørnebekk i Epekebok AS som har utviklet den nye løsningen for salg og distribusjon av ebøker.
Velg teknologi selv
Det er Cappelen Damm, Aschehoug, Samlaget og Gyldendal som har fått utviklet løsningen det siste året. Bokhandlerkjeden Tanum er først ute med å ta den i bruk, med sinspesialsydde leseapp “Boksnuser”, i dag. Flere konkurrenter er klare for å ta den norske modellen i bruk med sine løsninger.
– Hittil har bøkene man har kjøpt vært låst til den nettbrettleverandøren man har valgt og følgelig er det vanskelig å bytte teknologi. Vi vil at folk selv får velge hvilket nettbrett de vil bruke til bøkene sine, poengterer Tanja Hoel.
Ny bokkjøpkultur
Hva vil denne nye løsningen for digitale barnebøker bety for leserne?
– De digitale produktene vil kunne nå nye grupper av lesere som ikke har en utpreget bokkjøpkultur, mener Ragnfrid Trohaug, seniorredaktør for barn og ungdomslitteratur i Samlaget.
Hun poengterer at mange skoler som har nettbrett også vil bli glade for mer digitalt innhold, spesielt på nynorsk.
– Før vi lanserte den digitale bokhylla "Samlaget Barnebøker" fantes det kun femten digitale titler, nå øker tilfanget til over femti, det vil gjøre stor forskjell for leserne.
Kommer det flere barnebøker som kun lages digitalt framover?
– Per i dag har vi faktisk ni titlar ute som berre finst digitalt, mellom anna «Yesper and Noper» av Kari Stai. Denne finst ikkje i engelsk papirutgåve, men håpet er at den digitaleversjonen banar vegen for ein papirversjon. I arbeidet med å digitalisere bildebøker har vi sett tydeleg at enkelte historier vil egne seg betre som digitale forteljingar, så kven veit.
Mottrekk til dominans
– Jeg er veldig stolt av den norske modellen, som er unik og viktig innovasjon både med hensyn til kostnadseffektiv fremstilling av barnebøker, distribusjon og salg, sier digital direktør Øisten Wahl i Cappelen Damm.
– eBok+ er et mottrekk til dominansen i markedet av store aktører med sine lukkede systemer. Konkurranse i salgsleddet er essensielt. Dette skvises voldsomt av Amazon, og det fører til at både forlag og forfatter sitter igjen med mindre. I et lite land som Norge er det kritisk!
– Jeg har tro på den norske modellen. Bokdatabasen er utskjelt, men den fungerer som et felles arkiv som bokhandlerne fritt kan bruke og er videreutviklet til denne ebarnebok-satsingen, som et felles digitalt løft.
– Alle forlagene er invitert inn til å bruke eBok+, poengterer Harald Fougner i Gyldendal.
– Vi ønsker flere bøker og et felles løft for et godt utvalg av e-barnebøker. Tenk hvor eksponerte barn er for digitale flater!
Les også: Unge gründere kaster seg på ebokbølgen
Les også: Satser på bokstrømming for de minste