Hopp til innhold

Mener e-bøker må bli billigere

Trenden innen selvpublisering hvor forfattere selv tar seg av det digitale boksalget har nådd Norge. Gert Nygårdshaug er først ute og Tom Egeland synes det er et strålende initiativ. Ikke alle er enige i det.

Elizabeth Sellevold, adm.dir. i ebok.no

Elizabeth Sellevold er administrerende direktør i ebok.no. Hun mener prispåslaget på 25 prosent i moms på e-bøker bør fjernes.

Foto: Privat

Gert Nygårdshaug selger sin nye roman som e-bok 160 kroner billigere enn bokhandlerne. Administrerende direktør i ebok.no, Elizabeth Sellevold, mener det er problematisk.

Stor interesse for e-bøker

Nylig kom Gert Nygårdshaugs nye kriminalroman «Pergamentet», og for to uker siden la han e-boken med bonusmateriale ut til salg på sin egen hjemmeside for 100 kroner. Nygårdshaug har i følge VG tjent hele 40.000 kroner så langt.

Elizabeth Sellevold er administrerende direktør i ebok.no, som snart lanserer en ny netthandel for blant annet e-bøker. Hun mener det er to forhold som er interessante med Nygårdshaugs e-boksatsing.

– Det viser at en rimeligere pris gir et vesentlig bedre salg. Jeg er enig med Nygårdshaug i at prisen på e-bøker må ned. Derfor mener jeg at prispåslaget på 25 prosent i moms på e-bøker må fjernes.

– Det andre er at det er stor interesse for e-bøker, påpeker Sellevold. – At Gert Nygårdshaug selv selger så mange e-bøker, er en inspirasjon. Den utfordringen tar vi!

Problematisk på sikt

Sellevold mener likevel at parallellutgaver med ulik pris både er forvirrende og problematisk på sikt, og at de fleste forfattere trenger å bli solgt og profilert gjennom en bokhandel.

– Det er jo ingen som ønsker å selge eller kjøpe den dyre versjonen. Jeg tror heller ikke det er gunstig for boklesere å handle e-bøker fra mange ulike forfatternettsteder, sier hun, og legger til:

– Lesere flest vil ønske å handle fra en sikker kjøpsløsning hvor man får hele sortimentet og hvor det drives aktiv litteraturformidling av bredden av norsk litteratur, sier Sellevold.

Trine Stensen

Trine Stensen mener forfattere som ønsker å selge egne bøker fra egne nettsider er i sin fulle rett til det.

Foto: NRK

Administrerende direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, mener det er bra at ulike aktører utforsker markedet.

– E-bokmarkedet er fremdeles relativt nytt. Det er både en selvfølge og ønskelig at ulike aktører utforsker markedet. Forfattere som ønsker å selge egne bøker fra egne nettsider er naturligvis i sin fulle rett til det, sier Stensen til NRK.no.

Hun mener likevel at Nygårdhaugs e-boksatsing byr på store utfordringer.

– De fleste skjønner nok likevel at det oppleves vanskelig at forlaget tillater én kanal å selge tilnærmet samme e-bok til en lavere pris enn hva andre forhandlere får mulighet til. Vi følger saken og har en åpen dialog med forlaget rundt dette.

Tjener betydelig bedre

Gert Nygårdshaug

Gert Nygårdshaug selger e-bokformat av si nye roman Pergamentet direkte fra sin hjemmeside. Der er den 160 kroner billigere enn om du kjøper den av en bokhandler.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Nygårdshaug mener det er lett å legge ut en bok uten omkostninger. Forfatterens e-bokutgave er ikke helt lik den som selges hos bokhandlerne. I utgaven han nå selger via sin egen nettside får kjøperen ekstramateriale med bakgrunnsstoff og bilder i tillegg til romanen.

– Det er jeg som bestemmer bokprisen på min nettside, og her får jeg 100 prosent av prisen i fortjenesten. Det blir dobbel vinning for en forfatter som gjør dette selv. Jeg tjener betydelig bedre på dette enn salg via bokhandel, sier Nygårdshaug i dagens VG.

Nygårdshaugs forlag Cappelen Damm ønsket ikke å stå i veien for det de kaller "et sterkt ønske fra en viktig forfatter".

– Hele det feltet med e-bøker og den digitale fremtiden er noe vi må møte, og høre på hva forfatterne tenker og vil. Vi vil bruke dette som en erfaring, og vi ser på prosjektet som et prøveprosjekt, sier forlagsdirektør i Cappelen Damm, Elisabeth Steen til VG.

– Fint å forsøke flere modeller

Kristenn Einarsson

Kristenn Einarsson synes ikke det er urovekkende at forfattere selger e-bøker på private nettsider.

Administrerende direktør i Den norske forleggerforening, Kristenn Einarsson, forteller at de fleste avtalene som i dag finnes rundt digitale bøker har en prøveperiode. Det gjelder avtaler med forfatterne, avtaler for salg til bibliotekene og avtale med Nasjonalbiblioteket for bokhylla.no.

– De fleste avtalene har utløp 2015, og da tror jeg det kommer til å bli en stor evaluering av de ulike modellene vi har forsøkt for å se hva som vil være de beste og mest bærekraftige modellene for fremtiden. Jeg antar at også denne typen modell som Gert Nygårdshaug nå har tatt i bruk, vil bli en del av den evalueringen, sier Einarsson til NRK.no.

Han mener ikke dette er en uheldig utvikling for markedet.

– Det er ikke noe urovekkende ved dette. Jeg synes det er fint at man forsøker flere modeller. Men til syvende og sist handler det om å finne fram til en helhetlig modell som gir god nok økonomi til å videreutvikle forfatterskap og gi leserne et stort og bredt tilbud av bøker, sier Einarsson.

«Hybrid authors»

Redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal, Harald Ofstad Fougner, tror en slik avtale som Nygårdshaug har inngått med sitt forlag kan være attraktiv for en viss type etablerte forfattere, men ikke nødvendigvis for alle.

– Jeg tror at med de fleste bøker er forfatteren bedre tjent med en bokhandler som jobber for å selge boka. Bokhandlerne gjør en veldig viktig jobb for å få bøkene ut til publikum, sier Fougner til NRK.no.

Han viser til såkalte «hybrid authors» i USA, men understreker at det er viktig med et samarbeid for å nå ut til flest mulig.

– Jeg vet at i USA finnes det såkalte «hybrid authors». De gir ut papirbøker gjennom forlag og bokhandel, og forvalter sin egen digitalbok. Men jeg tror det er viktig at forfatter, forlag og bokhandler jobber sammen for å nå ut til flest mulig, uavhengig av bokformatet, sier Fougner, og legger til:

– Det blir så mye endringer i bokfeltet fremover at man ikke kan reagere med uro på alt som er nytt. Får det opp lesingen så er det bra, men det er nok ikke attraktivt for alle.

Ny trend i Norge?

Tom Egeland

Tom Egeland følger Nygårdshaugs e-boksatsing med stor interesse.

Foto: Heidi Rode / NRK

Nygårdshaug har allerede oppfordret andre forfattere til å følge etter. Han forteller VG at en webbasert portal er under utvikling, der flere forfattere kan gå sammen om å selge e-bøker.

Forfatterkollega Tom Egeland synes Nygårdshaugs e-boksatsing er et strålende initiativ. Han forteller til VG at han allerede har spurt sitt forlag om de kan inngå en lignende avtale.

– En slik deling kan være en mulig løsning på dragkampen mellom forfattere og forlag om fordeling av bokkronen. Ved å dele på salget slik at forlagene selger e-bøker gjennom sine kanaler, og vi forfattere får anledning til å selge e-bøker privat, og til en lavere pris, så burde både leserne, forfatterne og forlagene være fornøyd, sier Tom Egeland til VG.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter