På ambisjonstoppen

Fortellingene bare fosser ut av romandebutant Mikkel Bugge. Det er ingen grunn til å be ham begrense seg.

Hovedpersonene i Bugges første roman er begge unge kvinner. Veslemøy Gropen er journalist i TV2, og blir sendt ut for å lage kriminalsak av dødsfallet til en jevnaldrende kvinne som er funnet død i en leilighet i Oslo.

Å snakke om hovedpersoner er i dette tilfellet ikke særlig tilfredsstillende, for Mikkel Bugges figurer er nettopp figurer. Jan Kjærstad beskrev i et essay på åttitallet mennesket som en matrise - altså som et slags filter som verden flommer gjennom. Gjennom Veslemøy Gropen framstår som et medium for hele den norske medievirkeligheten. Hennes arbeid er i stor grad en konsekvens av de til enhver tid herskende produksjonsvilkårene for journalistikk. Hun er også en typisk vellykket, frigjort og selvstendig norsk kvinne - yrkesaktiv og uten interesse for å få barn. Den avdøde kvinnen Mia, som vi skal få deler av livshistorien til i løpet av romanen, er hennes rake motsetning. Hun mangler en grunnleggende evne til å knytte seg til andre mennesker, og lever derfor et liv helt på siden av det moderne nettverkssamfunnet.

Zoom ut, zoom inn.

Disse to fortellingene er som to sirkler som stadig sklir over i hverandre. Bugge zoomer inn og zoomer ut i tid og rom. Stadig lar han fortellingen skli ut i digresjoner, som får meg til å tenke på hyperlenker i en moderne encyklopedier av typen Wikipedia eller Store Norske Leksikon. Fortellinger om utleielovens betydning for byggingen av sokkelleiligheter, kvantefysikk, fugeskap, og landminer spruter ut av fortellingen, uten at intensiteten i fortellingen synker nevneverdig. Det kan ha noe med å gjøre at disse digresjonene ligger som premiss for hele fortellingen fra første side, og blir dermed per definisjon ikke digresjoner, men selve fortellingen. Det er også interessant å oppdage at det ikke er sånn at jeg fester meg mer ved den ene hovedpersonen enn den andre. Det er snarere slik at når jeg leser om Veslemøy så ser jeg fram til å atter igjen treffe på Mia.

Ikke realistisk

Jeg kan like godt slå fast med en gang at Mikkel Bugge skriver med et ambisjonsnivå og med en selvtillit som er sjelden å se hos en romandebutant. Det er også interessant at han beveger seg så langt unna de dominerende trendene i norsk litteratur. Han er verken realistisk og dypt rørende som en Per Petterson, en Hanne Ørstavik eller en Christian Refsum. Han er heller ikke selvbiografisk som en Karl Ove Knausgård,Tomas Espedal eller Beate Grimsrud. Mikkel Bugge virker, tross sin korte fartstid som forfatter, som om han har gjort seg ferdig med selvbiografien som sjanger. Når Åsne Seierstad plutselig dukker opp i romanen blir det klart at Mikkel Bugge faktisk gjør det motsatte av å være selvbiografisk. Han fiksjonaliserer faktisk levende personer i en slik grad at leseren aldri er i tvil om at dette bare er påfunn.

Mikkel Bugge graver så dypt i romanverktøykassen at han kvalifiserer til å bli pensum på litteraturvitenskap. Ambisjonsnivået er høyt inntil det påtrengende, men på dette nivået tilgir jeg forfatteren det meste.

Siste om bøker fra TV og radio

Hva får leseren når historisk sakprosa går stadig lenger mot detaljer og enkeltpersoner - i stedet for de lange linjene? Bok i P2 om Florian Illies´ bok om 1913. Og Steinar Opstads nye diktsamling gir leeren ro.
Gjest: Sindre Ekrheim med samlingen Ho kjem fram i regnet. Ved Annelita Meinich.
Kronprinsessen leser høyt fra Brødrene Løvehjerte. (NRK Nordland, 1. april 2014)

Anmeldelser

Arkivopptak med lyrikaren Jan Magnus Bruheim

– Eg kjende det som ei skam å gå der unyttig!

Det seier lyrikaren Jan-Magnus Bruheim frå Skjåk i dette intervjuet frå 1964. Han fortel at han i yngre år tok øksa og drog til skogs, for at folk skulle tru at han gjorde «skikkeleg mannfolkarbeid». Men etter som åra gjekk vaks sjølvtilliten, og han kunne gå i skogen med berre ei innbilt øks på nakken.

På Bislett i Oslo finnes det en bokhandel som kun selger én eneste bok. Den eieren mener er verdens beste.
Kronprinsesse Mette-Marit har selv tatt initiativet til toget som er lastet med bøker, for å øke leselysten blant folk flest.(Kulturhuset 31.03.2014)
 : Gine Cornelia Pedersen i Kulturhuset (24.mars-14)

Vinneren av Tarjei Vesaas debutantpris på besøk i Kulturhuset på P2.

Kim Leine har gjennomlevd angst for Jehovas straff, seksuelt overgrep og eget narkotikamisbruk. I 2013 ble han tildelt den gjeve Nordisk råds litteraturpris. Hvordan klarte han å gå veien fra avgrunn til suksess? Bokprogrammet besøker den dansk-norske forfatteren hjemme i København, og blir med på tur tilbake til hjembygda Seljord der han feires av ordføreren og sin gamle norsklærer.

Portrett av den Nordisk Råd-vinnende forfatteren Kim Leine.

Hvorfor er du så opptatt av skitt i menneskelivet? spør vi den dansk-norske forfatteren Kim Leine. Klipp fra Bokprogrammet.

Smakebit fra Bokprogrammets portrettintervju med den dansk-norske forfatteren Kim Leine.

Den unge danske poeten Yahya Hassan leser fra sin selvtitulerte diktsamling. Videoen har tidligere blitt lagt ut på YouTube av danske Gyldendal Forlag.

Den danske poeten messer sitt råeste dikt.

Bokaktuelle Marta Breen er gjest i Salongen på P2

Hun har vært i Salongen på P2 og snakket om «Født feminist»!

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)