Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) presenterte planene under åpningen av Bryggeri- og drikkevareforeningens årsmøte i Bergen i dag.
– Regelverket vi har i dag stammer fra 1970-tallet, og verden har gått videre siden da. Derfor må vi modernisere det, sa Listhaug.
I dag er det totalforbud mot reklame for alkoholdige drikkevarer. Forbudet inkluderer også forbrukerinformasjon om øl og cider på bryggerienes nettsider.
– Bra for forbrukerne og produsentene
Forslaget om oppmykning av reglene skal nå ut på offentlig høring før sommeren, sa Listhaug videre.
– Reklameforbudet skal ligge fast. Men vi er opptatt av forbrukerne, og de krever i større grad tilgang på faktainformasjon om produktene de skal kjøpe, sa Listhaug.
– Det har de siste årene vært en betydelig økning i antall norske småskala-bryggerier. Dette viser at forbrukere ønsker norske alkoholholdige drikkevarer og de ønsker informasjon om det de får på bordet. Forslagene vil også rydde opp i regelverket og gjør det lettere å forholde seg til hva som er tillatt og ikke, utdyper statsråden i en pressemelding.
Saken fortsetter under videoen.
Vil også utrede gårdssalg av sterk alkohol
Listhaug ønsker også å utrede om salg av alkohol sterkere enn 4,7 prosent fra gårdsbruk og liknende småprodusenter vil bryte med EØS-reglene.
Statsråden ønsker derfor å gjennomføre en EØS-rettslig vurdering av saken. Utredningen skal foretas av professorene Finn Arnesen og Fredrik Sejersted.
– I regjeringsplattformen vil vi åpne for produktprøver og begrenset alkoholsalg direkte fra småskalaprodusenter og om nødvendig jobbe for å endre EU-lovgivningen på feltet, sier Listhaug i pressemeldingen.
I dag har lokale produsenter av alkohol lov til å søke om bevilling for salg av egenproduserte drikker med opp til 4,7 alkoholprosent.
Arnesen og Sejersted skal være ferdige med vurderingen 1. oktober 2014.
KrF: – Snikinnfører reklame
Regjeringens støtteparti Kristelig Folkeparti synes begge forslagene til Fremskrittspartiet er dårlige.
– Vi opplever dette som en snikinnføring av reklame som det er ingen grunn til å gjøre her i Norge, sier helsepolitisk talskvinne Olaug Bollestad.
Hun mener både å tillate forbrukerinformasjon og å la småprodusenter selge sterkere drikke vil svekke Vinmonopolets posisjon i Norge.
– Det er viktig for KrF å ivareta Vinmonopolets posisjon som et alkoholregulerende tiltak. De som ønsker å få tak i alkohol i dag lovlig klarer det via Vinmonopolet. Vi har allerede en generell utfordring med økt alkoholforbruk, og vi behøver ikke øke tilgangen, sier hun.
Venstre, som er regjeringens andre støtteparti, gir derimot forslagene tommelen opp.
– Venstre har gjentatte ganger de siste åtte årene foreslått å liberalisere regelverket for å stimulere til mer nyskaping og næringsutvikling i distriktene, sier nestleder Terje Breivik i en pressemelding.
LES OGSÅ: