NRK satser stort på et nytt talkshow som skal kapre oppmerksomheten til norske tv-seere i 2012.
– Vi vil ha historier som folk blir berørt eller inspirert av, sier prosjektleder Skjalg Solstad.
Talkshowet skal vare 45 minutter og bidra til å styrke NRK1s helgetilbud til våren. Det er fortsatt ikke bestemt hva showet skal hete eller hvilken helgedag den skal gå på.
Målet er å skape en en «storstue der vi drar inn folkene og temaene som har fått sevja til å stige i det norske folk den siste uka», ifølge programleder Anne Lindmo.
– Jeg gleder meg virkelig til å lage et program med en ekstrem variasjonsbredde, når det kommer til tema og gjester, sier Lindmo til NRK.no.
- Les:
Ultimate førstevalget
Det var ingen tvil om hvem som skulle lede NRKs nye storsatsing, ifølge Charlo Halvorsen, redaktør i NRKs underholdningsavdeling.
– Anne Lindmo var vårt ultimate førstevalg til dette programmet, sier Halvorsen.
Lindmo har allerede satt seg godt til rette i programlederstolen etter flere års erfaring fra programmer som «Store Studio» og «Sommeråpent».
- Les:
Nå venter nye utfordringer, innpakket i et godt og velkjent talkshowformat.
– Store Studio var også et talkshow, men det hadde sine begrensninger ettersom det var et kulturprogram, sier Lindmo.
– Nå kan vi endelig gå i full bredde med politikk, samfunn, sport, kultur og underholdning, sier en ivrig Lindmo.
Større fokus på Norge
Verken Lindmo eller Solstad ser på det nye programmet som en utfordrer til Skavlan-tronen.
– Skavlan går mer og mer mot en internasjonal retning. Han har de store megastjernene og må samtidig passe på å tilfredsstille sitt svenske publikum, sier Lindmo.
– Vi skal ligge nærmere det norske, litt mer jordnært og tett på det som berører oss, sier Lindmo, som mener det er rom for begge på TV-skjermen.
– Folk vil kanskje dyrke forestillingen om at det er hard og brutal konkurranse mellom oss, men slik er det ikke. Vi er Team NRK, sier Lindmo.
Rom for nye ideer
På fredag går redaksjonen i gang med den aller første skissepiloten for programmet.
– Vi går inn i et tomt studio og tester ut ulike ideer om hvordan vi vil at ting skal se ut. Alt fra fargevalg på settet til kameravinkler, studiogeografi, publikumsplassering og så videre, sier prosjektleder Skjalg Solstad.
– Det fantastiske med et helt nytt program er at det ikke ligger noen føringer om hvordan ting skal gjøres, sier Solstad.
Det nye talkshowet har forventet premiere i februar 2012.