Undersøkelsen, som er utført av Norsk Respons vegne av Nordiske Mediedager, viser at hele 85 prosent av norske avisleserne synes det skrives for mye kjendisstoff. Dette er en økning fra en tilsvarende undersøkelse gjennomført i 1999, da 79 prosent mente det var for mye kjendisstoff, skriver Bergens Tidende.
Frank Aarebrot. Foto: Scanpix
Undersøkelsen legges frem av professor Frank Aarebrot ved Universitet i Bergen på torsdag under programposten «Er tabloidene på vei mot stupet», i forbindelse med Nordiske Mediedager denne uken.
– Folk er overmettet på VGs «Se og Hør-forsider» og Idol-reportasjene i Dagbladet. Redaktørene i avisene forklarer avisenes tilbakegang med at flere velger å lese avisene på Internett. Men det er jo ikke alle aviser som går tilbake. Nisjeaviser og de minste lokalavisene går fram. Og nisjeaviser som Dagens Næringsliv, Vårt Land og Klassekampen har også nettaviser, og de er ikke noe dårligere enn nettavisene til VG og Dagbladet, sier Aarebrot.
Undersøkelsen omfatter 1000 personer, og i tillegg har 500 journalister fått de samme spørsmålene. Resultatet viser at journalistene er enige med avisleserne i at det er for mye kjendisstoff.
I tillegg viser undersøkelsen at 71 prosent av journalistene ønsker mer utenriksstoff, til forskjell fra undersøkelsen i 1999 da halvparten av journalistene ønsket det.