Hopp til innhold

Lego mer voldelig

Leketøyskrig har gjort Lego mer voldelig. – Konflikt er en del av barns utvikling, sier talsmann for Lego.

US Poland Toys

LEGO MER VOLDELIG: Ifølge forsker er Legos produkter ikke lenger så uskyldige som de var.

Foto: Jeff Chiu / Ap

Et våpenkappløp mellom leketøysprodusenter har ført til at Legos produkter blir stadig mer voldelige, mener forskere på New Zealand.

– Legos produkter er ikke så uskyldige som de engang var, sier Christoph Bartneck, som har ledet arbeidet med en studie fra University of Canterbury. Han mener volden nå gjør mer enn å berike leken.

Mere krig

Sammen med forskergruppen han leder påpeker han at barns lek er blitt mer brutal og at det er flere våpen blant Lego-brikkene og flere krigslignende scenarioer i settene fra den danske leketøysgiganten.

Ifølge studien er det snakk om en tydelig, eksponentiell vekst i volden.

Lego har produsert sine brikker siden 1949, men det tok nesten 30 år før de første våpnene dukket opp; I et slottsbyggesett fra 1978 fulgte det med sverd, økser og lanser. I dag inneholder 30 prosent av settene våpen.

Lego Batman: The videogame

LENGE UTEN VÅPEN: Lego har produsert brikker siden 1949, men det tok nesten 30 år før det første våpenet dukket opp. I dag inneholder 30 prosent av settene våpen.

Foto: Travellers Tales/Warner Bros.

– Konflikt er en del av barns utvikling

Forskerne sier utviklingen blant de danske byggeklossene gjenspeiler en bredere utvikling innenfor underholdning for barn. De mener det pågår et metaforisk våpenkappløp for å
fange barnas oppmerksomhet med nye og spennende produkter.

Lego-talsmann Troy Taylor sier selskapets produkter viser et bredt omfang av lekeaktiviteter, som konstruksjon, fantasi og konflikt.

– I likhet med andre former for spill og lek, er konflikt en del av et barns utvikling. Vi forsøker å bruke humor der vi kan ettersom det bidrar til å dempe konfliktnivået, sier han.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober