– Det er veldig kult!, sier en stresset Fam Irvoll til NRK.no.
Hun er stresset med god grunn, søndag 19. januar lanseres hennes første kolleksjon for kleskjedegiganten Top Shop, en kjede som allerede er kjent for samarbeid en rekke motetalenter. Denne uken jobber Irvoll på spreng for å få alt klart.
Har jobbet for dette lenge
Oslodesigneren har lenge vært et hett navn i internasjonale motekretser. Flere av hennes plagg er plukket opp av og publisert i italienske Vogue, det ypperste internasjonale magasinet for mote. Hennes kreasjoner er benyttet av alt fra trendjenta Willow Smith til Lady Gaga, Beyoncé, Rihanna og Kate Perry.
Det er ingen nyhet at Top Shop har fattet interesse for klær med Irvolls signatur. Helt siden 2009 har det gått rykter om et samarbeid mellom Irvoll og Top Shop. I oktober skrev VG at Fam Irvolls klær fra sommerkolleksjon som ble vist under London Fashion Week i høst skal selges i den enorme flaggskipsbutikken til Top Shop på Oxford Street i London.
Nå er lanseringsdatoen og hvilke klær som skal selges, fastsatt.
– Jeg har jobbet mot dette i fire eller fem år. Det er digg å endelig være der. Hver gang jeg kommer med nye kolleksjoner kommer de til å gå inn på Top Shop, sier Irvoll som fra og med denne uken er fast designer for Top Shop.
Fra 19. januar til 15. februar skal ti av hennes plagg med trykk og mønster av alt fra maur, fugler, rotter og blomster, henge i designavdelingen til Top Shop midt i London.
– Hvorfor har det tatt så lang tid å få på plass samarbeidet?
– Før var jeg litt mer gal i uttrykket mitt, men jeg har prøvd å bli mer kommers og riktig tilpasset til Top Shop. Fremover er det også den stilen jeg kjører. Så det er perfekt match nå, sier Irvoll.
Klærne hun skal selge hos Top Shop har en mer nedtonede stil enn de fargerike, eklektiske kolleksjonene hun tidligere har vært kjent for.
– Tilbakemeldingene har vært at jeg har blitt veldig kommers, men har klart å holde på signaturen min. Det er jo det beste kompliment jeg kan få, mener hun.
Klærne ennå ikke fremme
Fam Irvoll håper samarbeidet med Top Shop på sikt vil gjøre hennes design mer kjent i Storbritannia. Men forteller at prosessen med å få kolleksjonen til London-butikken har vært mer krevende enn ventet.
– Det er mye jobb å organisere alt, spesielt logistikken og å få alt til Top Shop er veldig vanskelig når man ikke bor der. Det har jeg holdt på i noen uker, forteller Irvoll.
Kolleksjonen er ennå ikke ankommet butikken, men Irvoll er positiv.
– Det gjenstår å se om alt kommer frem. Men det pleier alltid å ordne seg. Det har aldri skjedd at ting ikke kommer frem i tide.
Se video fra Irvolls sommerkolleksjon 2013 som ble vist på London Fashion Week.