I dag feirer Spotify femårsdag. Men selv om strømmetjenesten av noen kalles «musikkbransjens redningsmenn», har kritikken haglet fra artister som Maria Mena og Radiohead-vokalist Thom Yorke. Senest i sommer kritiserte han Spotify for å betale unge artister for lite, og trakk albumene sine fra tjenesten i protest.
Nå går han til nytt angrep i et intervju med meksikanske Sopitas. I intervjuet som er gjengitt i The Guardian, kritiserer Yorke Spotifys forhold til de store plateselskapene. Han er i tillegg til å være Radiohead-vokalist, frontmann i bandet Atoms for Peace.
– Jeg synes at vi som musikere må bekjempe denne Spotify-greien. Det som skjer i «mainstreamen» er på mange måter et siste gisp fra den gamle industrien. Når det en gang dør, noe det vil, kommer noe annet til å skje, sier Yorke til Sopitas.
Idioter i veien
I 2007 slapp Radiohead sitt «In Rainbows»-album på nett, og ga fansen mulighet til å laste det ned til en valgfri pris.
– Det mest spennende var at vi kunne ha direkte kontakt med publikum som musikere. Og så kommer disse idiotene i veien, som om Spotify plutselig prøver å bestemme over hele prosessen, sier Yorke.
Nå ber han Spotify holde seg unna, og mener tjenesten og de store plateselskapene kun er ute etter penger. Yorke beskriver Spotify som det siste desperate skrik fra et «døende lik».
– For meg er ikke dette «mainstream». Dette er som et siste skrik, et siste desperat skrik fra et «døende lik». Hva som skjer nå er det viktige, sier han.
Yorke har også nylig gått ut på Twitter og uttrykket sin bekymring og misnøye.
Dave Stewart, kjent fra Eurythmics, gikk nylig ut i The Guardian og uttalte at Yorke tar feil. Han mener låtskriverne heller bør tilbe Spotify.
- Les mer: Thom Yorke was wrong
– Burde vært dyrere
Redaktør i tidsskriftet Vinduet og musikkanmelder i Dagens Næringsliv, Audun Vinger, mener Yorke har delvis rett i sin kritikk av Spotify. Han håper likevel at artistene har bedre tider i vente.
– Det er ingen tvil om at Spotify har hatt suksess, og at de har vært en gedigen vitamininnsprøyting for deler av den etablerte musikkindustrien. Samtidig hører vi historier fra virkeligheten om artister som viser frem sine utbetalingsblanketter fra Spotify. Da blir det mer tragikomisk, sier Vinger til NRK.no, og legger til:
– Men selv om det utbetales lite nå, så kan man fortsatt håpe det kommer mer penger inn til alle på sikt.
Vinger ser ikke noe stort problem i å øke prisene for å benytte seg av tjenesten.
– Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så billig å bruke det. Det ville ikke vært noe stort problem å gjøre tjenesten litt dyrere, for å sikre mer penger inn i tannhjulet og tilbake til artistene, sier han.
Enorme forandringer på kort tid
På bare fem år har det altså skjedd enorme forandringer, og ifølge Vinger har strømmetjenestene hatt betydning for forbrukerne.
– Det er sykt at det bare har gått fem år, for det har skjedd enorme forandringer på kort tid. Folk er generelt mer oppdaterte på musikk, og terskelen for å sjekke ut nye ting har blitt lavere. Det er uten tvil på grunn av tjenester som Spotify og Wimp, sier han.
Vinger bruker ikke Spotify selv, men tror ikke Yorkes kritikk kommer til å ha noen særlig innvirkning på tjenesten.
– Jeg tviler på at uttalelsene til Yorke vil ha noe å si for Spotify. Han har allerede tapt, og ordbruken tyder på at han forstår det selv. Jeg har mer troen på å jobbe for bedre løsninger. Wimp sin nye HiFi-tjeneste er et eksempel på det, sier han.
– Viktig at folk liker tjenesten
På fem år har Spotify fått 24 millioner brukere i 32 land, mens syv millioner er betalende kunder. I løpet av samme periode har tjenesten ifølge daglig leder for Spotify i Norden, Jonathan Forster, betalt 70 prosent av inntektene sine tilbake til rettighetshaverne. Det tilsvarer seks milliarder kroner. Spotify regner med å utbetale samme beløp bare i 2013.
Ifølge Spotify står strømmingen for 66 prosent av inntektene til norske plateselskaper, og strømmetjenesten står for majoriteten av innbetalingene.
– For Norge sin del er vi nå den største inntektskilden for de norske plateselskapene, sier Forster til Dagens Næringsliv.
Inntil videre mener han det er viktig at folk liker tjenesten, og at mange bruker den, enn at alle betaler for den. Nå er målet å vokse videre, og lansere strømmetjenesten i enda flere land.
– Vi skal bli flinkere til å fortelle den norske 45-åringen at hun enkelt kan abonnere på og høre på all den musikken hun liker best når hun trener eller går på tur, sier Forster.
Og markedsandeler skal de ta på bekostning av piratkopieringen.
– Det er litt som å sloss mot zombier. De følger ikke reglene, og den delen av markedet vil vi få bukt med, sier han.