Hopp til innhold

– Det minst trangsynte stedet i byen

Legendariske Club 7 i Oslo blir film. – Vi har funnet pulsen fra 70-tallet, sier regissørparet Even Benestad og August Hanssen.

Jazzcafe på Club 7

En stemningsrapport fra NRKs arkiver. Det er jazzkafé på Club 7. Viggo Paulsen og Kevin Taylon synger og spiller gitar.

De snakker om klubben som hadde sin storhetstid fra 1963 til konkursen i 1985. I år blir det både jubileum og film.

Ingen av dem var der selv. – Men hadde foreldrene våre bodd i Oslo hadde de helt sikkert tatt oss med, tror Even Benestad. Regissørene sier at de alltid har vært opptatt av «pulsen» fra 70-tallet.

August Hanssen og Even Benestad

August Hanssen og Even Benestad

Foto: NRK

De har ikke stått i kø utenfor klubben i Munkedamsveien, for det var hit Club 7 flyttet etter starten på Kafé René på Lilletorget for 50 år siden, i 1963.

De har ikke, som undertegnede, drukket rødvin under de lave, svartmalte industrilampene. For innvidde het det bare «Klubben».

Her kunne du se eksperimentelt teater på Scene 7, gjerne med Sossen Krohg i en av rollene, du kunne låne bøker og tidsskrifter på biblioteket, du kunne høre musikk, drikke, røyke og snakke. Det siste var viktig:

Se hva gjestene selv forteller i denne videoen:

Det var alltid kø på Club 7

Det var alltid kø på Club 7

Egne arkiver

Even Benestad og August Hanssen var regissørene bak dokumentarfilmen «Pushwagner» i 2011.

Han var gjest på klubben han også. De fant ham i Club 7s egne arkiver, som de har fått tilgang til. Det har i det hele tatt ikke vært nei i noens munn.

Club 7

Skiltet vekker mange minner

Foto: Thorberg, Erik / SCANPIX

Ikke nei fra noen

– Vi har bare trengt å nevne navnet «Club 7», så har folk nærmest rent over av entusiasme. Vi har snakket med over hundre mennesker, de få som sa nei, mente at andre var mer relevante å snakke med, forteller August Hanssen.

Club 7 var et sted for eksperimenter, enten det var teater på Scene 7, musikk eller dikt.

– Det var en smeltedigel. Club 7 var et sted hvor kunstnerne gjerne ville bidra. Det var et veldig stort og inkluderende miljø, forteller de to regissørene. «Alle» har spilt på Club 7, som for eksempel Inger Hagerup og Finn Kalvik.

Se video:

Inger Hagerup og Finn Kalvik på Club 7

Inger Hagerup og Finn Kalvik på Club 7

– Mitt annet hjem

Kari Svendsen var mer på Club 7 enn hun var hjemme. Vi treffer henne i de gamle lokalene i Munkedamsveien.

– Det var et nyskapende sted. Hit kom verdensberømte musikere. Det var et miljø for dem som ikke drev med idrett eller gikk i speider´n, men som kanskje var mer interessert i å preike og drikke vin, sier hun.

Det var utstillinger, film, bibliotek, jazz og viseklubb, et konglomerat av kulturelle uttrykk. Kari Svendsen var både ansatt og frivillig. Hun var det hun kaller «kontordame».

Kari Svendsen

Kari Svensen var blant Club 7-pionerene

Foto: NRK

– Her møttes østkant og vestkant og utviklet en egen måte å snakke på, en Club 7-sosiolekt. Vi sa «æssæ», «blekke» og «fett».

Gikk konkurs

Etter hvert ble pionerene slitne og Club 7 gikk konkurs i 1985. Storhetstiden, som varte i 20 år, var over. Nå prøver dokumentaristene Even Benestad og August Hanssen å gjenskape stemningen i en ny film.

– Det var så mye, mye mer enn et utested. Men Club 7 hadde nok ikke vært mulig i dag. Nå er det altfor mange spesialiserte steder i hovedstaden, sier de to.

Har du noen Club 7-minner?

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober