I helgen åpnet Stunt Club i Kunstnernes Hus i Oslo, der interaksjonen mellom publikum og en narkoman utstilt i et bur er ett av temaene. Ved åpningen fredag, ble publikum møtt i døren av en mann helt dekket av gips.
Virkeligheten sterkest
Solveig Øvstebø er kunsthistoriker og nestleder ved Bergen Kunsthall. Der viser de nå en meget kontroversiell fotoutstilling; nakne barn, alkoholiserte mennesker og døde kropper er noen av motivene.
- Man har en utrolig hang til å ville se og være nær det virkelige. Både når det gjelder virkelighets-TV som Big Brother, og virkelighetsnære TV-serier som NYPD Blue. Jo mer virkelig, jo bedre er det, sier Øvstebø.
Hun mener vi finner den samme tendensen innenfor kunsten; nå er også de etablerte kunstmiljøene mer åpne for ekstreme uttrykk.
- Disse ekstreme uttrykkene hadde nok større plass innenfor alternative scener tidlig på 90-tallet. Nå er det en tendens til at disse uttrykkene vises i etablerte kunstinstitusjoner som Kunstnernes Hus.
Direkte nærhet
Ved ArcArt-festivalen i Tromsø i januar, var ekstrem performancekunst hovedtema. Professor i kunsthistorie ved Universitetet i Tromsø, Jan Von Bonsdorff, ser en trend i at kunstnere foretrekker direkte nærhet fremfor internett og videoframvisere.
- Trenden er at man vender seg bort fra altfor mye teknikk. Sitter man hjemme og titter på kunst på nettet, blir man sjelden dyp berørt. Men står man i nærheten av en performancekunster blir man berørt direkte. Det er kanskje dét folk henger seg opp i, og blir fascinert av i denne nye kropps-kunst-performance-linjen, sier Von Bonsdorff.
Av Erlend Moe
Kulturnytt, NRK P2, tirsdag 5. februar 2002
Bearbeidet for nett av Torunn P. Westerfjell