Den høylytte diskusjonen om hvorvidt statskanalen går inn og fortrenger kommersielle konkurrenters interesser gjenspeiler seg i VGs og P4s syn på NRK-plakaten.
P4-sjef Trygve Rønningen ønsker seg mest mulig detaljstyring av NRK-innholdet i NRK-plakaten. Han tar til orde for at alle de sentrale NRK-radiokanalene pålegges å spille mer enn 50 prosent norsk musikk, ha en verbal-andel på 65-80 prosent og pålegg om å sende lengre nyhets- og aktualitetsmagasiner.
- Les også:
Ikke sponsorplakater
VGs sjefredaktør Torry Pedersen stiller i VGs høringsuttalelse spørsmål om det i det hele tatt er behov for en egen NRK-plakat i tillegg til NRKs generelle vedtekter. VG er en sterk tilhenger av en statlig, lisensfinansiert allmennkringkaster med godt journalistisk innhold og redaksjonell frihet.
Men mediehuset vil sette klare grenser for hvor NRK skal hente inntekter og på hvilke plattformer.
– Vår oppfatning er at NRK ikke skal ha kommersielle inntekter på sine redaksjonelle sendeflater i det hele tatt. Ei heller sponsorplakater, skriver Torry Pedersen og åpner for unntak kun dersom det er en betingelse for rettighetskjøp ved store arrangementer som fotball-VM og OL.
Lyd og bilde
VG ønsker også at NRK skal snevre inn sitt oppdrag til å levere lyd og bilde. NRK.no ser i dag til forveksling ut som kommersielle nettaviser med «utbredt tekstlig nyhetstjeneste». Han viser til at NRKs lokale sider i mange byer er den klart overlegne konkurrenten for de lokale mediehusene.
– Å drive nettaviser ivaretas på en utmerket måte av kommersielle aktører. Hvis ikke NRK er seg dette bevisst, risikerer vi at NRK blir så sterkt i forhold til andre medieaktører, at det går ut over mangfoldet allmennkringkasteren er satt til å ivareta, skriver Pedersen.
Flytradio
P4-sjef Trygve Rønningen peker på at myndighetene de siste 20 årene har brukt innholdsmessig målebånd for å holde kommersielle allmennkringkastere i ørene. Paradokset er at de samtidig har latt NRK P1 bli stadig mer lik kommersielle konkurrenter med mer musikk, flytradio og korte nyhetsavbrudd.
– Målet synes å være det samme som styrer programmeringen i kommersielle kanaler; at færrest mulig lyttere skal støte borti innhold de er så lite interessert i at de bytter kanal, skriver Rønningen i sin uttalelse.
Stortingsmelding
Rønningen argumenterer også for at hovedkanalen NRK P1 må få kvantitative krav til innhold om blant annet livssyn, samisk, eldre, vitenskap, kultur og barn/unge.
Innspillene fra P4 og VG er gitt til Kulturdepartementet, som har lagt ut NRK-plakaten på høring. Høringen inngår i forberedelsene til en egen stortingsmelding om NRK. Plakaten ble innført i 2007 og uttrykker statens krav og forventninger til hvordan NRK skal løse sitt samfunnsoppdrag.