Den hemmelighetsfulle kunstneren, som aldri har latt seg identifisere, jobber for tiden i New York City, og har
i oktober i prosjektet «Better Out Than In».Banksy legger ut bilder av sine ferskeste verk på sin hjemmeside, men røper ikke noen gateadresse for hvor man kan finne dem.
Banksy-entusiaster snuser opp hvor verkene er, og legger ut mer informasjon, som bilder, video og gateadresser på Twitter, Instagram og Facebook.
Interessen for kunsten hans er sterk, og skuelystne valfarter til stedene hvor han har prestert sine verk.
- Les også:
- Les også:
Men kunstverkene hans blir ikke stående i bybildet til evig tid. New Yorks egne graffitifolk er ikke alltid like glad for at Banksy maler i «deres» områder, og de første Banksy-verkene ble raskt tagget ned og erstattet av andre signaturer.
Samtidig har enkelte av bildene til Banksy raskt blitt hugget ut av murveggen med hammer og meisel av folk som vil ha med seg kunsten hjem.
Verdien på en original Banksy kan være skyhøy, og kjendiser som Brad Pitt og Angelina Jolie har betalt millioner av dollar for Banksys kunstverk.
Tok 120 kroner for å se Banksy
Torsdag fant en gjeng Brooklyn-beboere ut at de ville ha sin del av kaka da kolonner med gule taxier strømmet til det slitne nabolaget deres med folk som ønsket å se det siste verket til Banksy, melder Gawker.
De lokale dekket til kunstverket og avkrevde penger fra dem som ville se motivet: En bever malt på en vegg, som så ut til å ha felt det avbrukne gateskiltet som lå i gata.
En av beboerne forteller at de lokale tok 20 dollar for å la folk se på bildene, og at de blokkerte utsikten for andre som ønsket å ta bilde uten å betale. De har også voktet verket, slik at ingen skal kunne hugge beveren ut av veggen.
- Les også:
- Les også:
Kan miste uskylden
At kunsten igjen skal tilhøre de på gata, tolkes som å være helt i Banksys ånd. Han har selv uttrykt bekymring for å miste kredibiliteten som gatekunstner.
– Jeg begynte å male på gaten fordi det var det eneste stedet som ville vise meg. Nå må jeg fortsette å male på gaten for å bevise for meg selv at dette ikke var en kynisk plan. Kommersiell suksess er nederlagstegnet for en gatekunstner, sier Banksy i et sjeldent intervju med Village Voice, og fastslår:
– Når graffiti ikke er straffbart, mister den mesteparten av uskylden. Jeg vet hvordan gatekunst kan føles mer og mer som reklameavdelingen i en kunstnerkarriere, sier Banksy.