Tirsdag 28. januar har NRKs rockekanal P13 sin første sending, og 15. januar går P4s kanal P6 Rock på lufta for første gang.
Begge kanalene sender eksklusivt digitalt på DAB-båndet og over internett – og satser på rockemusikk for å trekke til seg lyttere.
P6 Rocks kanalsjef Kenneth Andresen velger en passende metafor for å illustrere det han mener er forskjellen på de to rockekanalene.
– Vi skal spille hitsene på A-siden, mens P13 kanskje tar seg av B-siden som aldri ble sluppet som singel, sier Andresen.
- Les mer:
- Les mer:
– Låter du kjenner fra før
Andresen sier P6 Rock skal være en såkalt «fullservice»-kanal på linje med for eksempel moderkanalen P4.
– Vi skal ha programledere, gjester, nyheter og serviceelementer som vær og andre ting. Forskjellen fra andre kanaler er at all musikken er rock, sier kanalsjefen.
– Hvordan definerer du rock?
– Vi skal spille rockehits. Det vil si låter du kjenner fra før. Du vil ikke høre en låt du ikke tramper takten til eller ikke har hørt før. Alt fra klassiske ting som Janis Joplin, Creedence og Eagles til nyere låter fra Red Hot Chili Peppers og Pearl Jam, sier Andresen.
– Ingen ny Bandit
P4-konsernet har tidligere forsøkt seg på en rockevariant på DAB. Kanalen P4 Bandit ble lansert i 2006, men ble 1. januar 2009 fjernet fra DAB-nettet.
I dag lever P4 Bandit som en ren musikkanal på nett uten programposter. Andresen frykter ikke at P6 Rock skal lide Bandits skjebne.
– Tiden er moden for digital radio på en helt annen måte i dag enn den var i 2008, både på mottaker-, sendenett- og tilbudssiden. Bandit var en framifrå kanal, men digitaliseringen hadde ikke kommet langt nok til at den kunne overleve, sier han.
Nye tall fra TNS Gallup om radiolytting siste kvartal i 2013 viser at 40 prosent av all radiolytting i Norge skjer digitalt. Det finnes nå nær 1,5 millioner DAB-radioer i Norge.
P6 Rock-sjefen ønsker ikke å gå ut med hvor mange lyttere han håper å nå med den nye kanalen.
– Dette blir den første heldigitale kanalen vi slipper på DAB. Det blir en gjettelek å estimere et lyttertallsmål, sier Andresen.
– To heldigitale rockekanaler lanseres omtrent samtidig. Frykter du konkurransen fra NRKs P13-satsing?
– Nei, ikke i det hele tatt. Kanalen NRK søkte om konsesjon til innretter seg helt annerledes enn oss. De skal være litt mer hemmelig og spille albumsporet du ikke har hørt om ennå. Og det er bra, da er NRK bevisste sitt ansvar som allmennkringkaster. Det er å styrke fremtidens radioplattform ytterligere.
– P13 har et bredere tilbud
Myndighetene har satt flere krav for at FM-nettet skal slukkes i 2017. Ett av dem er at minst 50 prosent må lytte digitalt i løpet av 2014.
P13-sjef Stig Holmer tror NRKs rockekanal og P4s vil utfylle hverandre og utgjøre et totaltilbud.
– Jeg frykter ikke P6 Rock. Konkurransen er allerede uendelig i den forstand at det finnes kanskje tusenvis av rockeradioer på nettet. Det er bra at P4 også kommer med nye tilbud på DAB, da det å få folk over på digital lytting er et felles ansvar. Nå ble det solgt bra med DAB-radioer til jul, så vi ligger godt an, sier Holmer.
– Hvordan definerer P13 rockemusikk, Holmer?
– Vi skal spille rock og musikk avledet av rock, som indie, alternativ, progrock og metal. Vi har mellom 4 og 5000 låter i vår base fra starten av. Tradisjonelt kjører de kommersielle kanalene tyngre på med de mest populære artistene. Vi vil spille mindre kjente artister og mange albumspor, og tror i god NRK-tradisjon at et større tilbud og større variasjon er en god ting i seg selv.
P13 skal spille et sted mellom 50 og 60 prosent musikk på dagtid. Resten av tida skal brukes på det kanalen kaller «verbal underholdning».
På kvelden og i helgene får et utvalg av kanalens profiler to timer til å spille sin favorittmusikk. Blant disse er Harald Are Lund, musikksjef Kristin Wincents, Guttorm Andreasen og Gro Narvestad Lund.
– Allerede fått en fanskare
Verken NRKs eller P4s rockevariant blir landets første rendyrkete rockekanal på DAB.
SBS Radio, som driver blant annet Radio Norge, lanserte i april 2013 kanalen Radio Rock riksdekkende på DAB og på FM-båndet i landets storbyer.
– Våre undersøkelser viser at vi har hatt en veldig god start. Vi har allerede fått en egen fanskare, sier programsjef for SBS Discovery Radio, Kristoffer Vangen.
Kanalen Radio Norge hadde et godt 2013. Tall fra TNS Gallup viser at kanalen er den eneste av de store, norske radiokanalen som har vokst i 2013. Den har nå 11,4 prosent markedsandel.
Nisjekanalen Radio Rock er vesentlig mindre. Vangen sier at det ennå ikke finnes offentlige tall for markedsandel og antall lyttere for kanalen.
– Hva tror du lanseringen av disse to nye rockekanalene kan gjøre med populariteten til Radio Rock?
– Jeg håper det kan bidra til at rock settes ytterligere på kartet. Det er spennende at det satses på nye radioprodukter fremover. Det er fortsatt en stund til FM-nettet slukkes, men det er DAB vi satser på nå, avslutter Vangen.
– Begrenset inntjening på nisjekanaler
Kommunikasjonsrådgiver og medieanalytiker Lasse Gimnes tror det er plass til tre rockekanaler i det norske DAB-landskapet. Han er likevel skeptisk til at P4 og Radio Norges rockekanaler kan generere store inntekter.
– Disse kanalene tar under én prosent av markedsandelen, samtidig som radiomarkedet begrenser seg når det gjelder reklamemuligheter, sier han.
De kommersielle aktørene må nemlig finansiere nisjekanalene med reklame. Gimnes tror ikke det ligger de store inntektene her.
– Spørsmålet er hvor billig de klarer å lage det. Norge er et lite land, så det må være rockekanaler med lave kostnadsnivåer, sier Gimnes.
Likevel understreker han at utviklingen er spennende og at mangfold på DAB er en av mulighetene som ligger i den digitale fremtiden.
– Vi trenger ikke lengre tenke minste felles multiplum. Den digitale utviklingen gjør det mulig å målrette interessefeltene, avslutter Gimnes.
Synes du navnet P13 er litt snodig? Se kanalsjef Stig Holmer forklare navnevalget: