I går kveld var Kate Bush (56) tilbake på en scene for første gang på en mannsalder. Det har vært knyttet enorme forventninger til hennes 22 konserter på Hammersmith Apollo i London.
De 80.000 billettene til konserten i Hammersmith Apollo ble utsolgt på 15 minutter etter at de ble lagt ut for salg.
- Les også:
Ambisiøst
Kritikere skriver at dette var en av de mest ambisiøse popkonsertene gjennom tidene. Konserten bød på alt fra kanonrøyk, skuespillere utkledd som fisker og en helikopterredning.
Showet varte i nesten to timer, og etter å ha tatt for seg noen av sine mest kjente låter, som «Hounds of Love» og «Running Up That Hill», gikk hun løs på to separate suiter/avdelinger.
Hun begynte med side to av sin mest kjente plate, «Hounds of Love», fra 1985, og fortsatte med andre halvpart av hennes plate «Aerial» fra 2005, før ekstranumrene (se settlista til høyre).
– Originalt og rørende
Ingen «Wuthering Heights», med andre, ord, men kritikerne skryter voldsomt av konsertene:
– Det er imponerende, og utvilsomt det mest ambisiøse og rørende teatralske konserten man har sett på en britisk scene, skriver Andy Gill i The Independent.
Simon Cosyns i The Sun skriver at «en av våre største, mest originale og betydningsfulle popstjerner, kom tilbake i triumf».
The Guardian gir full pott, og trekker fram at Bush har selvtillit nok til å ikke spille noe fra de fire første platene, som gjorde henne berømt.
The Telegraph er i hovedgrad positiv, men mener at noen deler av showet var like spennende som å se maling tørke.
– En reise i fantasien
Espen Aas, NRKs korrespondent i Storbritannia, forteller at forventningene har vært helt enorme og aviser har vært fylt i flere dager med Kate Bush-stoff.
Han forteller at flere medier hadde live-anmeldelser underveis under konserten i går, samtidig som det ble twitret kontinuerlig.
– Siden nyheten kom om at hun skulle stå på samme scene som hun sist sto på i 1979, har nesten ikke folk trodd det. BBC har blant annet hatt en helaften om bare Kate Bush. Man vet så lite om henne, og hun lever et svært tilbaketrukket liv. Det finnes knapt bilder av henne, bortsett fra platecover og noen promobilder, forklarer han.
Han forteller at britiske aviser snakker om et fantastisk comback og bruker en rekke bibelske referanser. De har latt seg imponere av scenograf og det vanvittige showet.
– Egentlig kunne hun bare gått på scenen og blåst i et instrument, det hadde vært nok for fansen, men i stedet så fikk fansen så mye, mye mer. Dette ble en reise i fantasien med alt fra video, fabel, hav. Bush er svært nøye med alt hun gjør. For å referere til dagens The Sun, så står det kun «Wow, wow, wow, wow».
Her hjemme har anmeldelsene vært litt mer dempet. VG gir konserten en firer og sier at konserten var vilt variabel.
Aftenposten skriver at det går fra magi til svada til magi igjen, da Kate Bush inntok scenen etter 35 år. Også de gir en firer.
Begge avisene trekker frem at starten var svak, mens det tok seg opp utover i konserten.