Hopp til innhold

Kunstner rasende på Hurtigruten: Det verste jeg har opplevd

Karl Erik Harr (75) reagerer kraftig på at hans bilder blir vraket når hurtigruteskipet «Nordkapp» totalrenoveres.

Karl Erik Harr

I HARNISK: Karl Erik Harr utsmykket hurtigruteskipet «Nordkapp» fra mast til baug. Han reagerer kraftig på at skipet nå totalrenoveres innvendig uten at han ble varslet.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

– Dette er det verste jeg har opplevd som kunstner. Det er respektløst, tordner Karl Erik Harr.

I løpet av 2016 skal fire hurtigruteskip totalrenoveres og få et nytt og moderne utseende. Men ikke alle er fornøyd med oppussingen.

Nå har Hurtigruten havnet på kollisjonskurs med en av landets største billedkunstnere.

Utsmykket helt skip

Karl Erik Harr har blant annet utsmykket hurtigruteskipene «Richard With», «Nordkapp», «Vesterålen» og «Narvik».

«Nordkapp» er i sin helhet utsmykket av Harr. I samarbeid med en arkitekt laget han et fullstendig kunstverk som innbefatter 27 malerier og grafikk på alle lugarene.

Tanken bak var at Hurtigrutas indre skulle speile det man ikke kunne se utenfor vinduene: den norske kystkulturens historie.

Nå skal skipet få en full ansiktsløftning innvendig, og utsmykningen tas ned. Kunstneren forstår ikke avgjørelsen.

– Jeg får ødelagt et av min fineste verk, sier Harr.

Nå har han hyret advokat for å se på saken.

Hurtigruta i Hammerfest

EKSTREM MAKEOVER: Hurtigruta er Norges største seilende kunstgalleri. Verdien av kunsten ombord i de 12 skipene er anslått til 50 millioner kroner. MS «Nordkapp» ble i sin helhet utsmykket av Harr.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

– Inviterte Harr

Åndsverksloven gir kunstneren krav på varsling hvis integrerte kunstverk skal flyttes eller endres.

Men Harr sier ingen fra Hurtigruten tok kontakt med ham.

Han henvendte seg selv til rederiet da han hørte at skipet skulle strippes ned og at mange av verkene aldri ville komme opp på veggene igjen.

– Nå, i tolvte time, har vi fått kontakt med Hurtigruten og skal møte dem en av de nærmeste dagene, forteller Harr.

Kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten kjenner seg ikke igjen i kritikken, og sier rederiet har vært i dialog med kunstneren og hans kone over flere uker.

– Vi har stor forståelse for at det er sterke følelser knyttet til dette, og skal gjøre vårt beste for at den videre prosessen blir så god som mulig, skriver Lillebo i en e-post.

Han sier kunsten fra de renoverte skipene blir tatt vare på, og enten vil bli montert opp igjen eller gå inn i rederiets kunstsamling.

Arkitektskisse over MS Nordkapp

ARKITEKTSKISSE: Slik skal MS Nordkapp se ut når den er ferdig.

Foto: TILLBERG DESIGN O F S W E D E N

– En middels kaffebar

Kunstneren selv går ikke med på at han er i dialog med Hurtigruten.

– De påstår at jeg skal være med og bestemme, men om fjorten dager skal skipet strippes ned, så det er bare tøv. Jeg har sett bilder av de nye skipene, og de ser ut som en middels kaffebar!

Harr medgir at Hurtigruten råder over kunstverkene, men reagerer på at han ikke ble involvert tidligere.

– Det er opp til Hurtigruten å bestemme hva de skal ha om bord. Men åndsverket er mitt, og jeg vil vite hva som skjer med det.

Selv har han et forslag til hva som bør skje med kunsten om bord:

– De kan bygge en ny båt til denne kunsten. Det synes jeg er den beste ideen!

Salongen i MS Kong Harald
Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober