– Jeg kan bekrefte at vi skal ha et allmøte i morgen hvor vi legger fram strategien til TV 2 fram mot 2020. Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer rundt strategien før den er presentert våre ansatte, sier Sarah C.J. Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 til Kampanje.
Nettstedet skriver at den nye strategien innebærer store kutt og betydelig nedbemanning. Samtidig er det foreslått at mediehuset satse tungt på TV 2 Sumo i tiden framover.
Planlegger framtidens mediehus
Dagens Næringsliv skrev i januar at de ansatte i TV-kanalen har fått beskjed om et omfattende organisasjons- og strategiarbeid som blir kalt «TV 2 i 2020».
Haakon Knoph (34) har vært en sentral person i arbeidet. Knoph ble ansatt som kanalens strategidirektør i januar, da kom han fra konsulentselskapet PwC.
Nå skal planene for «TV 2 i 2020» settes ut i livet og ifølge Kampanje skal hele TV 2-organisasjonen omstruktureres. Endringene skal igangsettes til høsten.
Ifølge nettstedet kan det være snakk om kutt på flere hundre millioner kroner og enda større nedskjæringer enn i 2008 og 2009. Da måtte kanalen kutte til sammen 300 millioner kroner.
TV 2 hadde i 2015 driftskostnader på 3,4 milliarder kroner.
- Les også: Vurderer statsstøtte til TV 2
- Les også: Kritiserer regjeringen for å somle med TV2