Innen 2014 skal den amerikanske kafékjeden Starbucks starte virksomhet i Norge.
I starten vil kjeden etablere seg ved trafikknutepunkter, men etter hvert ønsker den å åpne ordinære kaffebarer i Oslo.
Det skriver Dagens Næringsliv i dag.
– Vi er godt kjent med det skandinaviske markedet. Vi skal definitivt inn på det norske. Sannsynligheten er svært stor for at vi kommer innen tre år, sier kommunikasjonsdirektør Carole Pucik ved Starbucks' europeiske hovedkontor til avisen.
– De vil slite
Samfunnsforsker Erling Dokk Holm ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo har skrevet
.Han er skeptisk til at den amerikanske kaffegiganten vil lykkes i Norge.
– Starbucks vil slite hvis de ønsker å gå inn på gateplan i Oslo, Bergen og Trondheim. De beste lokalene er allerede tatt, og Starbucks serverer dårligere kaffe enn de ledende norske kaffebarene som Kaffebrenneriet og Stockfleths, sier Dokk Holm til NRK.no.
Dokk Holm mener at de eneste stedene kjeden kan være konkurransedyktig er inne på kjøpesentre eller flyplasser.
– De kan godt konkurrere mot kafeer som Upper Crust på Gardermoen eller hybridkiosker som Deli de Luca inne på et kjøpesenter, men de må jobbe hardt for å lykkes i konkurranse med de beste norske kaffebarene, sier han.
Forhandlinger i 2002
Starbucks er verdens største kaffekjede, med 16.700 utsalg i over 50 land. Selskapet omsatte for nesten ti milliarder dollar i 2009.
– De er flinke til å tilpasse kaffesmakene det lokale markedet, og servere kaffe raskt til folk i farta, sier Dokk Holm som forklaring på kjedens suksess.
I 2002 var skipsfartsmilliardær og daværende NHO-president Jens Ulltveit-Moe i forhandlinger om å bringe kjeden til Norge.
Satsingen ble derimot stoppet, da Ulltveit-Moes selskap Umoe Catering fant ut at det ikke ville bli lønnsomt.
Nordmenn kjenner merkevaren
Kjedens nye undersøkelser i det norske markedet viser at 75 prosent av befolkningen kjenner navnet og logoen, og Starbucks har 50.000 norske fans på Facebook.
Dokk Holm tror vår entusiasme rundt kjeden vil dale hvis den åpner filialer i Norge.
– Kaffe er noe eksotisk, og en duft av den store verden. Det å besøke en Starbucks har symbolisert at man er en vellykket deltaker i globaliseringen. Den fascinasjonen forsvinner hvis vi kan få samme opplevelse her hjemme, sier samfunnsforskeren.
Carole Pucik tror imidlertid at Norge er klar for Starbucks, og avviser at satsingen kommer for sent.
– Absolutt ikke. Det er fortsatt store muligheter i Norge, sier kommunikasjonsdirektøren til Dagens Næringsliv.
Offensive planer
I februar 2008 annonserte Starbucks planer om å åpne 10.000 nye utsalg utenfor USA i løpet av fire år.
I den forbindelse ble kjeden tema i P2-programmet Radioselskapet. Hør den USA-baserte statsviteren Hilde Restad fortelle historien om Starbucks i samtale med programleder Nina Stensrud Martin:
- LES:
- LES:
- LES: