Hopp til innhold

JazzCode – Being Here

Vår store saksofonist Knut Riisnæs er en som dessverre til de grader ikke renner ned platestudio, derfor er forventningene på topp når han nå stiller opp i kvartetten JazzCode på initiativ fra trommeslager Carl Størmer.

Carl Størmer
Foto: JazzCode

Hør anmeldelsen

Lars Jansson
Foto: JazzCode

Koblet med den svenske pianist Lars Jansson og trønderbassist Mats Eilertsen byr de på tolv håndplukkede låter med jazzhistoriske perspektiver. Her er Charlie Parker-bebop og John Coltrane-utfordringer, nyere amerikanske komposisjoner, gamle standards og pianist Janssons selvkomponerte temaer, heriblant en litt stusslig åpningslåt hvor det skjer forbausende lite. Men så tar Jazzcode-kvartetten til de grader av!

Overrasker

Knut Riisnæs

Knut Riisnæs

Foto: JazzCode

Allerede i temapresentasjonen av ”Willow weep for me” går Knut Riisnæs inn i en oktavlek som gir nye perspektiver til den gamle klassikeren, og siden løfter han låta til store høyder. I det hele tatt har Riisnæs en utrolig evne til alltid å overraske. Som en komponist snur og vender han på motivene, utvikler sine improviserte linjer effektivt og skaper lytterforventninger som han nettopp ikke innfrir, men velger andre og smartere veier. Iblant tar han oss til full ekstase, som i Tom Harrells Moon Alley. Andre ganger er det som om Knut Riisnæs ikke tenner helt og gir seg etter et par runder – for eksempel i Parker-bluesen Au Privave som nesten kunne vært redigert bort - den blir bare et pliktløp.

Blinkskudd

En komposisjon av den kanadiske norgesvennen Kenny Wheeler svinger godt, selv om Lars Jansson forstyrrer sin egen pianosolo med unødig mye grynting – Keith Jarrett har åpenbart vært skoledannende også i Sverige. Jansons ballade Hilda Smiles blir vel klisjéfylt og konvensjonell, mens gamle Green Dolphin Street byr på fullt kjør og viser Rainbow-produksjon på sitt beste – med fulltonende bassopptak og tett trommelyd. Jeg savner mer gjennomarbeidede avslutninger på flere av låtene og skjønner jo at det ikke ligger langt samarbeid bak denne produksjonen. Men som uhøytidelig jazztreff er Jazzcode-kvartettens Being Here et blinkskudd. Iblant trengs det faktisk ikke mer.

Jazzcode

JazzCode, f.v: Knut Riisnæs, Mats Eilertsen, Carl Størmer, Lars Jansson

Foto: Jazzcode
  • JAZZCODE - BEING HERE
  • Knut Riisnæs, tenorsax
  • Lars Jansson, piano
  • Mats Eilertsen, bass
  • Carl Størmer, trommer
  • NOJAC 1104

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.