Den nye operaen i Bjørvika i Oslo skal bekles med i italiensk marmor av typen «Bianco Carrara» la Facciata. Dermed blir det ikke brukt norsk granitt, som blant andre flere politikere har krevd. Det vil koste 57 millioner kroner å kjøpe marmoren, sier prosjektansvarlig hos Statsbygg, Roar Bjordal.
- Den italienske marmoren svarte best til de kriteriene vi skulle ta utgangspunkt i: Prisen, det tekniske, det estetiske, og organiseringen fra leverandøren, sier Bjordal.
To andre steiner, en granitt fra Spania og en granitt fra Kina, lå også høyt på listen for å bli valgt til å kle den nye operaen i Bjørvika.
I rapporten fra Statsbygg understrekes det at det ikke skal brukes marmor på vertikale veggflater eller i skvalpesoner som kommer i kontakt med sjøvann. Her skal det brukes kledning av granitt.
- Utrolig trist
Åslaug Haga ønsket norsk stein til operaen Foto: Scanpix
- Dette er utrolig trist. Jeg hadde håpet at de ville tenkt seg om og gjort klokere valg. Det er både kulturpolitisk og næringspolitisk helt meningløst at man ikke velger norsk stein.
Haga mener at et valg av norsk stein ville gitt et løft for norsk steinindustri og tatt vare på arbeidsplasser, i tillegg til det kulturelle aspektet ved det.
- Noe av det Norge forbindes med er fjorder og fjell, og at vi ikke skal bruke denne muligheten til å bruke stein på et av de svært få kulturbyggene som vi skal bygge i Norge, det er for meg helt utrolig.
Aslaug Haga sier hun skal ta dagens avgjørelse med seg videre til partiene på Stortinget, men er ikke optimistisk etter dagens avgjørelse.
Til tross for kritikken om at den italienske marmoren blir dyr å vedlikeholde, står Statsbygg fast på valget av marmoren
Innstilte kjøpet
Etter at Statsbygg tidligere i sommer opprinnelig bestemte seg for den italiensk Carrara-marmor, uttalte en rekke eksperter at den italienske marmoren kunne komme til å koste mer enn den vrakede norske granitten, på grunn av høye vedlikeholdskostnader. Det skyldes at marmoren gråner fort og at det koster å holde den hvit.
Kritikken mot marmoren førte til at kulturminister Valgerd Svarstad Haugland innstilte kjøpet, for å få en vurdering av byggherren Statsbygg.
Statsbygg har innhentet ytterligere utredninger fra Rambøll Danmark, Svenska Forsknings- og provningsinstitutet og Universitetet i Oslo. SINTEF har dessuten, som for lengst planlagt, vurdert vedlikeholdsproblematikken knyttet til de ulike steinene.
Fornøyd
Prosjektleder for operabygget hos arkitekten Snøhetta AS, Tarald Lundevall er fornøyd med valget.
Dette er en veldig bra og pen stein. Opera kommer fra Italia, så jeg synes det er flott at det blir italiensk stein. Dessuten er bruddet så stort at det kan levere den masse som det norske operabygget trenger. Det norske
steinalternativet er jo veldig mye dyrere, sier Lundevall.
Han er ikke bekymret for vedlikeholdet.
- Vedlikeholdsutgifter har man med alle typer stein. Dette er en kjent steinsort som man er vant til å vedlikeholde.
Ifølge en undersøkelse fra Opinion utført for Aftenposten i september ville 69 prosent av det norske folket ha norsk granitt, bare 15 prosent ønsket italiensk marmor, mens 16 prosent ikke hadde noen mening.