Hopp til innhold

Ironisk festspillåpning med brodd

Festspillene i Bergen har truffet blink med årets åpningsforestilling. Den luftige, morsomme og gjennomført ironiske Händeloperaen viser at 60-årsjubilanten har et friskt blikk på tradisjonen.

Xerxes

Operaen hadde et sprudlende ironisk teaterspill på scenen, ifølge anmelderen.

Foto: Dietrich Exner

Veire anmeldelse riktig størrelse

Den gamle barokkoperaen ble et kjærkommet offer for norske Stefan Herheims regi, som tøyset like mye med operakonvensjonene som filmen ”Mannen med den nakne pistol” tuller med actiondrama på film. Gjesteartistene fra Berlins Komische Oper fulgte dette opp med en smittende lett spilleglede.

Fengende Händel

Xerxes er en tragikomedie med et kjærlighetsplot fra et kongelig hoff på 1700-tallet som kan minne om Holbergs teaterstykker. Menneskene begjærer hverandre rått bak de pyntelige fasadene, men begjærer nok egentlig minst like mye seg selv. Særlig får kongen gjennomgå, hvor de flotte ariene som Händel putter i munnen hans, får en herlig dobbelt bunn.

Blikk fra nåtiden

Denne dobbeltbunnen løftet Herheim opp til å bli et hovedpoeng, med et sprudlende ironisk teaterspill på scenen. Som vanlig gjorde han det med en imponerende musikalsk treffsikkerhet. Slik ble det noe dypt gjenkjennelig og levende over de stive rollekarakterene.

Xerxes

Herlig naive hoffkulisser var bygget på Grieghallens dreiescene.

Foto: Karl Forster

Kong Xerxes prøvde å lokke damene til seg med en komisk diger sølvsusp. Navnet sitt stokket han selv om på store plakater fra Xerxes til Sex Rex. Kostymene var kostelige parodier av svulmende hoffklær. Alt kledd i en scenografi på Grieghallens dreiescene som var herlig naiv.

Og Herheim la som vanlig inn en kritikk mot opera som en ukritisk, repeterende underholdningsform. På den lykkelige slutten, da alle elskende endelig hadde fått hverandre og publikum klappet fornøyd, stirret plutselig aktørene fremmedgjort alvorlig på oss som satt i salen. Var vi virkelig så lette å få på kroken? En treffende påminnelse om at vi aldri må sluke kunsten rått og glemme kritisk ettertanke.

Smittende spilleglede

Dirigenten Konrad Junghänel og det tyske operaorkesteret drev Händels rytmisk fengende musikk frem på en sikker og elegant måte. Her var det få stjernesolister, men sangerne fremsto som et usedvanlig jevnt og samspilt team. Så bra kan det bli når et operaensemble dyrker en lett, komisk operastil til profesjonelt toppnivå.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober