Hopp til innhold

Iphone-brukere lurt av vanntett-reklame

En falsk Apple-reklame for det nye operativsystemet ios7 får brukerne til å drukne telefonene sine.

falsk iPhone-reklame

Denne falske Iphone-reklamen hevder at man får telefonen sin vanntett ved å oppgradere til ios7.

Foto: skjermdump

Forrige uke rullet Apple ut sitt nye operativsystem for Iphone og Ipad. Ios7 ble av Apple-sjef Tim Cook kalt «den største forandringen av ios siden Iphone».

Med oppgraderingen kom også en massiv reklamekampanje, i vanlig Apple-stil.

I mylderet av alle de forskjellige artiklene og reklameplakatene som ble skrevet om hvilke nyvinninger operativsystemet bærer på, var det én som skilte seg ut.

– Oppdater til iOS7 og ble vanntett, heter det i en svært velgjort falsk Apple-reklameplakat som i skrivende stund går nettet rundt.

Se hele plakaten på bunnen av artikkelen.

– iOS7 er ikke vanntett!!

Plakaten har det samme stilrene grafiske designet som Apple pleier å markedsføre seg med, og er vanskelig å skille fra en originalplakat.

Innholdet lurer nok ikke de mest hardbarkede Apple-tilhengerne, men på sosiale medier er det flere om innrømmer å ha latt seg lure.

– iOS7 er ikke vanntett!! Nå er telefonen min på bunnen av elva, sier en uheldig Iphone-bruker på Twitter.

– Til den som sa at ios7 var vanntett, **** deg, skriver en annen.

4chan står bak

Ifølge plakaten skal din Iphone etter oppgraderingen kjapt oppdage plutselige endringer i termodistribusjon ved hjelp av skjermen og «hjem-knappen».

– Ved en nødssituasjon vil en «smart-switch» skru av strømmen på telefonen og tilsvarende komponenter for å forhindre skade på telefonens følsomme kretser, heter det i den falske reklamen.

Spøken skal visstnok komme fra det kjente nettforumet 4chan, som har for vane å lure folk på sosiale medier.

Nettforumet er blant annet kjent for å ha hacket twitterkontoen til tv-programmet «Entertainment Tonight», for så å skrive at Justin Bieber hadde blitt diagnostisert med kreft.

Twittermeldingen oppfordret fans til å klippe av seg alt håret for å støtte popstjernen, under hashtagen «#BaldforBieber»

falsk iphone-reklame

Den falske reklameplakaten skal ha blitt laget av en 4chan-bruker. Flere har tvitret at de har latt seg lure.

Foto: skjermdump

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober