Gjennom realityserien «Keeping Up With The Kardashians» har familien Kardashian fra Los Angeles i USA blitt verdenskjendiser uten å være kjente for noe annet enn å være rike og pene.
En av dem er Kendall Jenner, som har steget i gradene til å bli en av verdens mest ettertraktede modeller. 19-åringen har i stor grad klart dette ved hjelp av bildedelingstjenesten Instagram, hvor hun har over 32 millioner følgere.
Myker opp kravene
I år har hun gått motevisninger for Chanel og Versace, samtidig som hun er med i motekampanjer for Calvin Klein og Fendi.
– Kendall Jenner har flere følgere enn alle Vogue-oppslag i hele verden til sammen. Man skjønner at det er makt der, og er det noe motebransjen kan, så er det å følge pengene, og den skjønner at de må tilpasse seg etter det folk vil ha, sier motejournalist og kommentator Sissel Hoffengh i Dagsavisen.
Hun mener at «insta-jenter» som Jenner og Gigi Hadid (4,9 mill. følgere) myker opp kravene til det å være modell.
– Nå er det mer opp til hver enkelt hvem man ønsker å se. De legger ut private bilder, og trenger ikke se ut som modeller. De kan være kortere, tjukkere eller tynnere. Modellbransjen har vært veldig kravstore i forhold til hva som slipper gjennom nåløyet, og man må ha helt spesifikke kroppsmål, sier Hoffengh.
Større modeller
Hun sier også at dette får fram litt større jenter, som plus-size-modellen Tess Holiday (930 000 følgere), som er 165 cm høy og veier 127 kilo.
– Hun er superpopulær, men ville aldri vært førstesidemodell for 10–15 år siden. Det er fint at vi får et mer variert motebilde. Insta-jentene er pionerer, og i ferd med å flytte makten fra bladene, sier Hoffengh, og trekker fram at Marc Jacobs gjør casting på Instagram nå.
Må være på Instagram
Men ikke alle er like positive til at insta-jentene inntar catwalken. Modellmamma Donna Ioanna synes det er urettferdig at jenter som Gigi Hadid har suksess.
– Bransjen godtar at de er fyldigere enn vanlige modeller, og det er urettferdig. Noen har ikke de målene som skal til, og er større enn det som er vanlig på catwalken. Da burde de også godta større mål hos alle. Det ville gjort min jobb veldig mye lettere, sier hun.
Hun sier at det nå er avgjørende å ha en stor fanskare på Instagram for å lykkes som modell, og at designerne er interesserte i jenter som har flere millioner følgere på Instagram.
– Du kan være en flott modell, men kundene spør om hvor mange følgere har du på Instagram. Jeg må si til mine modeller at de må huske å poste på Instagram. Så viktig har sosiale medier blitt.