I 1994 fikk Ikea oppmerksomhet for å være det første selskapet noensinne som brukte et homofilt par i en TV-reklame. Nå får de på pukkelen for å ha fjernet en «hjemme-hos-reportasje» med et homofilt par fra sin russiske utgave.
– Vi har fått noen reaksjoner, ja. Mange har stilt spørsmål ved vår avgjørelse, men for oss er det viktig å følge lovene i de landene vi er virksomme, sier Ikeas internasjonale presseansvarlige Ylva Magnusson til NRK.no.
– Denne kampen burde Ikea ha tatt, sier leder for Landsforening for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) Bård Nylund.
– Russisk lov forhindrer publisering
Den siste utgaven av Ikeas kundeklubbmagasin «Ikea Live» har gått ut til medlemmer i Ikeas kundeklubb Family i 25 land. I januar ble artikkelen om homofile Clara og Kirsty fra Dorset i Storbritannia også publisert i Ikeas nettversjon av magasinet i samtlige europeiske land, men i Russland kommer den ikke ut, skriver Aftonbladet.se.
– Det stemmer. Det finnes en lov i Russland som forhindrer at vi kan publisere artikkelen der. Vi følger lovene som finnes i de markedene der vi har forretninger, sier Magnusson.
Russland er et av Ikeas raskest voksende markeder. De har 13 varehus i landet og har vært der siden i 2000. Til sammenligning finnes 18 varehus i Sverige og seks i Norge. Tyskland utgjør Ikeas største marked med hele 46 varehus.
Tok avgjørelsen sammen med Ikea Russland
Myndighetene i Russland har blitt sterkt kritisert for å ha vedtatt en rekke homofiendtlige lovforslag. I begynnelsen av juli i år undertegnet Russlands president Vladimir Putin loven som forbyr såkalt «homoseksuell propaganda».
- Les:
Flere land og organisasjoner har uttrykt bekymring for den nye, russiske homoloven.
Ikea Family Live er en kundeklubbavis med intensjoner om «å inspirere hjemmeinredningsløsninger for Ikeas kunder». Artikkelen om Clara og Kirsty handlet om hvordan man kan løse utfordringer med å bo på en liten flate, tydeligvis for liten for Ikea Russland.
Avgjørelsen om å fjerne artikkelen fra den russiske utgaven tok Ikea Sverige og Ikea Russland sammen.
– I tillegg rådførte vi oss med vår juridiske avdeling, og fikk hjelp fra ekstern juridisk ekspertise når avgjørelsen skulle tas, sier Magnusson.
– Ikea burde tatt kampen
Leder for Landsforening for lesbisk og homofil frigjøring (LLH), Bård Nylund mener at dette er en kamp Ikea burde ha tatt.
– Om det var noen selskaper som skulle gjort det så var det Ikea. De burde ha sagt at «dette står vi for, dette er ikke propaganda, men våre kunder». Hva skulle russiske myndigheter gjort? Stengt varehusene? Jeg tror ikke det, sier han.
– Jeg er bekymret for homofile i Russland og hvilke forhold de lever under. Hva de må tåle av forfølgelse og overgrep, ikke nødvendigvis med myndighetenes velsignelse men uten at noen griper inn, sier han og fortsetter:
– Dette er et av de første eksemplene på noe vi vil få veldig mange av. Ting som er farbart og totalt ukontroversielt i resten av Europa, er for kontroversielt i Russland.
Flere internasjonale artister har kritisert loven som forbyr såkalt homoseksuell propaganda rettet mot barn.
I fjor fikk Ikea kritikk for å retusjere vekk så godt som alle kvinnene i selskapets katalog i Saudi-Arabia.
- Les: