Hopp til innhold

Ikea fjernet homofilt par fra kundeavis for å blidgjøre Russland

I den russiske utgaven av et kundemagasin fjernet Ikea reportasjen om Clara og Kirsty for ikke å støte russerne. – Vi følger de lovene som finnes i de land hvor vi har forretning, sier Ikea.

Ikea

Ikeas artikkel om homofile Clara og Kirsty ble strøket da kundemagasinet kom ut i Russland. Ikea henviser til den nye loven som forbyr såkalt «homofil propaganda» i Russland.

Foto: Ikea Live

Ylva Magnusson

Ylva Magnusson er internasjonal presseansvarlig for Ikea.

Foto: Ikea

I 1994 fikk Ikea oppmerksomhet for å være det første selskapet noensinne som brukte et homofilt par i en TV-reklame. Nå får de på pukkelen for å ha fjernet en «hjemme-hos-reportasje» med et homofilt par fra sin russiske utgave.

– Vi har fått noen reaksjoner, ja. Mange har stilt spørsmål ved vår avgjørelse, men for oss er det viktig å følge lovene i de landene vi er virksomme, sier Ikeas internasjonale presseansvarlige Ylva Magnusson til NRK.no.

– Denne kampen burde Ikea ha tatt, sier leder for Landsforening for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) Bård Nylund.

– Russisk lov forhindrer publisering

Den siste utgaven av Ikeas kundeklubbmagasin «Ikea Live» har gått ut til medlemmer i Ikeas kundeklubb Family i 25 land. I januar ble artikkelen om homofile Clara og Kirsty fra Dorset i Storbritannia også publisert i Ikeas nettversjon av magasinet i samtlige europeiske land, men i Russland kommer den ikke ut, skriver Aftonbladet.se.

– Det stemmer. Det finnes en lov i Russland som forhindrer at vi kan publisere artikkelen der. Vi følger lovene som finnes i de markedene der vi har forretninger, sier Magnusson.

Russland er et av Ikeas raskest voksende markeder. De har 13 varehus i landet og har vært der siden i 2000. Til sammenligning finnes 18 varehus i Sverige og seks i Norge. Tyskland utgjør Ikeas største marked med hele 46 varehus.

Tok avgjørelsen sammen med Ikea Russland

Myndighetene i Russland har blitt sterkt kritisert for å ha vedtatt en rekke homofiendtlige lovforslag. I begynnelsen av juli i år undertegnet Russlands president Vladimir Putin loven som forbyr såkalt «homoseksuell propaganda».

Flere land og organisasjoner har uttrykt bekymring for den nye, russiske homoloven.

Ikea Family Live er en kundeklubbavis med intensjoner om «å inspirere hjemmeinredningsløsninger for Ikeas kunder». Artikkelen om Clara og Kirsty handlet om hvordan man kan løse utfordringer med å bo på en liten flate, tydeligvis for liten for Ikea Russland.

Avgjørelsen om å fjerne artikkelen fra den russiske utgaven tok Ikea Sverige og Ikea Russland sammen.

– I tillegg rådførte vi oss med vår juridiske avdeling, og fikk hjelp fra ekstern juridisk ekspertise når avgjørelsen skulle tas, sier Magnusson.

– Ikea burde tatt kampen

Bård Nylund

Bård Nylund synes det er kult at Ikea har en slik artikkel i utgangspunktet, men mener de burde ha tatt opp kampen i Russland.

Foto: LLH

Leder for Landsforening for lesbisk og homofil frigjøring (LLH), Bård Nylund mener at dette er en kamp Ikea burde ha tatt.

– Om det var noen selskaper som skulle gjort det så var det Ikea. De burde ha sagt at «dette står vi for, dette er ikke propaganda, men våre kunder». Hva skulle russiske myndigheter gjort? Stengt varehusene? Jeg tror ikke det, sier han.

– Jeg er bekymret for homofile i Russland og hvilke forhold de lever under. Hva de må tåle av forfølgelse og overgrep, ikke nødvendigvis med myndighetenes velsignelse men uten at noen griper inn, sier han og fortsetter:

– Dette er et av de første eksemplene på noe vi vil få veldig mange av. Ting som er farbart og totalt ukontroversielt i resten av Europa, er for kontroversielt i Russland.

Flere internasjonale artister har kritisert loven som forbyr såkalt homoseksuell propaganda rettet mot barn.

I fjor fikk Ikea kritikk for å retusjere vekk så godt som alle kvinnene i selskapets katalog i Saudi-Arabia.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober