For tre år siden kjøpte den kanadiske kjeden Couche-Tard aksjemajoriteten i Statoils avdeling for bensinstasjoner, Statoil Fuel & Retail. Etter å ha lånt Statoils navn og logo siden da blir 2016 året hvor den synlige forandringen vil finne sted.
330 norske og en rekke nordeuropeiske bensinstasjoner vil i løpet av de neste månedene omdøpes i nye farger og med nytt navn. I Norge starter omkledningen i mai.
Blå og oransje blir dermed byttet ut med rødt, hvitt og gult. Dermed forsvinner et av Norges mest kjente merkevarer langs veiene.
- Les ytring:
– Det er en viss risiko ved å bytte ut veldig kjente merkevarer. Det finnes ikke så mange like kjente merkenavn i Skandinavia enn Statoil, og særlig ikke i vår bransje, sier kommunikasjonsdirektør i Statoil Fuel & Retail, Pål Heldaas.
– Ikke det beste
Nye farger er én ting, men nytt navn er noe annet. Direktør i Språkrådet, Åse Wetås, mener Circle K ikke er det beste navnevalget.
– Språkrådet oppfordrer jo til et godt navnevett ved valg på virksomheter. Det å velge et navn som ikke har en norsk uttale virker ikke som det beste navnevalget, sier hun.
Heldaas sier likevel at målet er at folk i tiden fremover vil foretrekke forandringen.
– Målet er selvfølgelig at folk skal like det nye merkenavnet bedre enn det gamle når vi får vist hva vi står for, sier han.
Språkrådet kan ikke gjøre noe med at store internasjonale kjeder som Circle K etablerer seg med egne merkenavn i Norge. Derfor legger Wetås sin lit til nordmenns språklige oppfinnsomhet.
– Kanskje blir det sånn at folk sier de skal «ned på K-en for å vaske bilen», eller «stikke innom K-en for å kjøpe melk», spør hun.
Lang historie
Ifølge Heldaas var det aldri noe valg å gi Norges største bensinstasjonskjede et norsk navn.
– Vi er en del av en global kjede, en global prosess, og vi hadde ikke noe valg i den prosessen om å gjøre en tilpasning for Europas del.
Dette er ikke første gangen bensinstasjoner i Norge bytter navn. For 24 år siden ble Norol byttet ut med Statoil.
– Vi har en lang historie med å skifte navn på disse bensinstasjonene og livet har gått videre uten at noen har fått tom tank eller bilen har stoppet, sier professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Wallin Andreassen.
Han tror navnet spiller liten rolle når det kommer til hvor nordmenn velger å fylle tanken.
– Jeg tror ikke det er snakk om noen lojalitet her, men ren bekvemmelighet og gammel vane, sier professoren.