Google-søk er Googles mest kjente tjeneste, og er verdens desidert største søkemotor med flere milliarder søk hver dag. Dagens søkerbilde er i Thor Heyerdahls ånd.
– Dette er stas
80 prosent av alle som skal søke etter noe på Internett bruker Google og det første de møter 6. oktober er et bilde av Kon-Tiki og en statue fra Påskeøya.
- LES:
I dag ville Thor Heyerdahl fylt 100 år og det markeres flere steder i verden. Google har valgt å gjøre det på sin egen måte, på startsiden. Hvis man trykker på søkerbildet, får man opp en rekke artikler, bilder og fakta om Thor Heyerdahl.
– Googles startside er en av de mest prominente plassene på Internett, så dette er stas, sier redaktør av NRKbeta, Eirik Solheim.
NRKbeta er NRKs sandkasse for teknologi og nye medier og Solheim legger ikke skjul på at han liker det grepet Google har tatt.
– Jeg synes det er lekent, spesielt når man vet hvor strenge Google er på forsiden sin. De flytter ikke på en pixel uten at det er gjennomtenkt og de har holdt siden sin forbausende ren for reklame. Så det er morsomt at de velger Thor Heyerdahl, sier han.
Selv om mange også søker via adressefeltet og fra andre nettsteder, er de gigantstore. Så det er helt klart et gjevt sted å bli markert, mener Solheim.
Verdensberømt
Norge fått internasjonal plass på Googles startside tidligere. Det var i forbindelse med funnet av fossilet «Ida».
Nå er det altså vitenskapsmannen og oppdageren som blir hedret.
- LES:
Thor Heyerdahl vant verdensberømmelse da han i 1947 krysset Stillehavet med Kon-Tiki.
Filmen vant Oscar og nå skal originalversjonen vises her til lands for første gang.
Thor Heyerdahl fulgte opp med spektakulære seilaser med sivbåtene «Ra» og «Tigris». Med sine forhistoriske seilaser viste han at det tidlige mennesket kunne ha mestret seilet før det fant opp sadelen og hjulet.
– Kan få øynene opp for Heyerdahl
Sjef for Google Norge, Jan Grønbech, sier til NRK at dette er i anledningen merkedagen for hans 100 års dag og legger ikke skjul på at forslaget kom fra Norge.
– Vi har foreslått å ha merkedagen som en såkalt doodle og fått det akseptert. Det er ganske vanskelig og det er strenge kriterier. Nå går denne også internasjonalt og det vil ikke forundre meg om den blir sett ved en milliard søk, sier han.
Doodlen er sendt til 30 land og landene kan selv velge om de vil ha bildet med Kon-Tiki. I Norge byttes en doodle cirka tre ganger i kvartalet.
– Det er et krav at personen er død og det er en type person som mange har et forhold til og som har hatt stor betydning for verden. Det har Thor Heyerdahl, sier han.
Kina, India og England er noen av landene som nå har fått dooglen og Grønbach tror den blir tatt godt i mot.
– Jeg tror folk synes det er hyggelig at det settes pris på noen som har betydd mye. Nå kan hundrevis av skolebarn kanskje få øynene opp for Thor Heyerdahl ved å se doodlen, sier han.