Hopp til innhold

Han blir NRKs nye dramasjef

Ivar Køhn (48) blir ny sjef for NRK Drama. Han kommer fra stillingen som avdelingsdirektør for utvikling og produksjon ved Norsk filminstitutt.

Ivar Køhn

Ivar Køhn går fra jobben som avdelingsdirektør i Norsk filminstitutt for å bli ny sjef for NRK Drama.

Foto: Ida Meyn / Norsk filminstitutt

Køhn har vært trukket fram som en av de heteste kandidatene til å ta over jobben etter Hans Rossiné. Køhn har en allsidig bakgrunn, og har selv skrevet og utviklet dramaserier, samt vært involvert i de fleste sider ved utvikling og produksjon av drama.

– Vi er stolte og glade over å få en så kompetent og erfaren mann til å lede NRKs dramaproduksjon fremover. Ivar har et sterkt engasjement for norsk drama og dyp kunnskap om alle sider av produksjonen, fra talentutvikling til ferdig serie. I tillegg er det stas at han har en kjærlighet til NRK Drama, og et ønske om å løfte fram talentene, sier Hege Duckert, kulturredaktør i NRK.

Hun sier at det var flere svært godt kvalifiserte søkere, og at Køhn matchet stillingskravene veldig bra.

Ivar Køhn sier dette om å få toppjobben:

– Norsk TV-drama har hatt en meget god utvikling de siste årene. Jeg føler meg privilegert og heldig som nå får muligheten til å arbeide med NRK Drama. Det er utrolig viktig at det lages norsk TV-drama for et norsk publikum, og NRK Drama skal være et lokomotiv for hele bransjen, sier han.

Mer egenproduksjon

Hege Duckert

Kulturredaktør i NRK Hege Duckert synes det stas at Køhn har en kjærlighet til NRK Drama og et ønske om å løfte fram talentene.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Da søkerlisten ble offentliggjort i mai, trakk Køhn fram at det er viktig å kjempe for å få lage bedre og bedre programmer. Og det er bestemt at NRK Drama kun skal produsere langserier på over åtte episoder, mens øvrige prosjekter blir satt ut til eksterne produsenter.

– Jeg tror det er riktig at man satser på det man kan være best på, og samtidig jobber godt sammen med eksterne produsenter. Jeg ser ikke at det skal være noen konkurranse mellom oss og dem, og jeg vil sørge for at det blir mer åpenhet, sier Køhn.

– Hva slags dramaproduksjoner har du lyst til å få laget?

– Jeg vil ikke være for spesifikk på det. Det er viktig at dette kommer fra det kreative miljøet, ikke fra toppen. Men jeg ser fram mot mer originalprodusert innhold enn rene adapsjoner.

– Færre dramatiseringer av bøker, altså?

– Ja.

– Det er viktig at historiene våre er noe vi forteller – ikke bare viser. I tillegg må vi ikke bare svare på behovene til seerne, men også overraske dem, sier han.

– Vil NRK Drama lage produksjoner kun for Nett-TV?

– Ja. TV-verdenen endrer seg drastisk, så nettet er en helt naturlig plattform å lage egne serier til.

Omorganisering

Den nye lederen får en nyoppusset organisasjon å styre. I tillegg til ny sjef skal det på plass ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering. De ansatte er nå midt i prosessen med å omstrukturere hele NRK Drama-redaksjonen.

En av endringene blir at Radioteateret blir en del av radiomiljøet på NRK, slik at Køhn blir en ren TV-dramasjef.

Rollen til NRK Drama har vært debattert heftig, og mange sentrale aktører har hatt sterke meninger om hva avdelingen må gjøre for å på plass en bedre tillit i bransjen.

Høsten 2012 ønsket flere sentrale aktører i TV- og filmbransjen å legge ned NRK Drama. Før jul skrev 15 kjente filmregissører en kronikk i Aftenposten hvor de mente at NRK har utspilt sin rolle som dramaprodusent.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober