Guy Krohg er død, 85 år gammel. (Arkivfoto: NRK)
Krohg ble født 27. juli 1917 i Oslo, i atelieret til bestefar Christian Krohg i Oslo, men vokste opp i Frankrike sammen med sin far Per Krohg og franske mor, Lucy Vidil.
Han var elev av sin far Per Krohg på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Han gikk også på Statens kunstakademi.
Guy Krohg tilbrakte flere år i Paris.
I 1995 gav han ut en biografi om sin far Per Krohg.
Intens oppvekst
- Guy Krogh var en generøs og meddelende person, som forbindes med norsk historie og kulturhistorie i 150 år. Vi har ikke så mange slike kunstnerdynastier i Norge som Guy Krogh tilhørte, og han var jo til de grader en representant for den tradisjonen. Guy Krogh har sittet på orkesterplass til dette siden fødselen, forteller kunsthistoriker Holger Koefoed.
Mye av Kroghs oppvekst var i Paris i det som kalles de gale 20-årene. Det var en av de voldsomste periodene i vestens kulturhistorie, forteller Koefoed.
- Og Guy var midt opp i det, så at hans liv måtte ta en spesiell vendig, lå ikke bare i genene, men i oppveksten og miljøet. Guy ble selv maler, men det var ikke helt uproblematisk for han, med den bakgrunnen han hadde, men som maler var han mest opptatt av modernistisk konfigurasjon.
Sceneograf
Men Koefoed mener at Guys bakgrunn var et perfekt utgangspunkt for å arbeide med teater, slik han gjorde. Krohg laget scenografiene til flere teatersuksesser på Nationaltheatret, Det Norske teater og Oslo Nye teater.
- Det var som sceneograf han fant sin egen plattform. Tenk deg hva han fikk med seg av drama, konflikt, glede og lykke. Og det er som sceneograf han har gjort sine mest personlige og interessante ting. Selv om han hadde et veldig bredt interessefelt og virke, akkurat slik som hans personlighet var, sier Koefoed.
Innlevelse
Den perioden Ellen Horn var sjef på Nationaltheatret jobbet Guy Krogh der som sceneograf.
- Det er vemodig å høre at han er borte, det blir litt lavere under taket uten han. Han hadde en helt spesiell rolle i norsk teater, både med røttene sine, men også med moderniteten han representerte, det ukonvensjonelle. Han var den opposisjonelle, elegante sceneografen.
Det siste han gjorde På Nationaltheatret var sceneografien på "Trollspeilet".
- Og der kom han inn med en fordighet, fantasi og en lekenhet som man må være veldig ung for å kunne sammenligne seg med. Han var en uforutsigbar sceneograf og gjorde alt med like stor innlevelse, sier Horn.
Guy Krohg debuterte på Høstutstillingen i 1937 og utførte en rekke større utsmykkingsoppdrag, blant annet i Stavanger Krematorium, Folketeateret i Oslo, på Kongeskipet Norge og flere store cruiseskip. Han er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet og av den franske stat.
NRK Kultur