Hopp til innhold

Pris var viktigere enn kvalitet

Prisen var avgjørende da Statsbygg valgte stein til den nye operaen i Bjørvika.

Operaen i Bjørvika reiser seg

Operaen i Bjørvika

Foto: Hans H. Bjørstad

I dag ble testresultatene for steinvalget offentliggjort, og den avslører at prisen telte 50 prosent da de bestemte seg for den italienske marmoren som nå har begynt å bli gul. Den tekniske kvaliteten telte bare 20 prosent.

En av ti steiner har skader

I dag møtte prosjektdirektør i Statsbygg, Roar Bjordal, og en rekke kolleger pressen, for å gå tilbake i tid, og fortelle hvilke vurderinger som lå til grunn da de i 2004 bestemte seg for å gå for Carrara - hvit marmor fra Italia.

Den italienske marmoren som ble valgt, har begynt å bli gul, og Statsbygg anslår at fem til ti prosent av platene har skader. Og for første gang ble listen over ti vurderte steiner og hvordan de scora på forskjellige kriterier avslørt.

Vinneren Carrara scoret best på pris, men lavt når det gjelder tekniske kvalifikasjoner. Men i valget av stein - var det prisen som var avgjørende.

Marmor på operaen i Bjørvika

Marmor på operaen i Bjørvika

Foto: Øivind Enggrav / NRK

- Det var lagt veldig stor vekt på at det skulle være streng kostnadsstyring fra oppdragsgiver. Derfor følte vi at det var riktig at investeringskostnad kom inn som det tyngste kriteriet i vurderingen av kjøp av stein, sier Bjordal.

Angrer dere på at dere ikke la større vekt på steinens tekniske kvalifikasjoner?

- Nei vi ser ikke noen grunn til å tenke i de baner.

- Ville komme problemer

Statsbyggs steinvalg var basert på en rangeringsliste over ti utvalgte steiner som forskningsorganisasjonen hadde laget. Brasiliansk granitt toppet denne listen og Carrara kom på fjerdeplass for innendørsbruk, og syvendeplass for utendørsbruk.

Professor Elen Roaldset ved Universitetet i Oslo ble spurt om å ettergå rapporten, og var enig med SINTEF.

- Vi påpekte at det manglet enn del vurderinger, blant annet innvirkning fra både luft og nedbør, og skulle vi velge marmor måtte man legge større vekt på vedlikehold og rengjøring, og at det ville komme problemer her, sier hun.

Roaldset mener føringen for valg av stein var for strenge.

 - Vi påpekte at disse kriteriene var litt uheldige, og at dette ville svekke kvalitet og estetiske egenskaper ved produktet at pris var tillagt så stor vekt.

Ikke aktuelt å bytte ut steinplatene

Med i prisvurderinga ligger også penger til vedlikehold, forteller Hilde Nordskogen, direktør avdeling Byggherre, Statsbygg.

- Anslagsmessig er det snakk om en million i året til drift- og vedlikehold.

Vil det være nok?

- I forhold til vurderingen av det vi har fått fra forskere og det vi la til grunn, så tror vi forsatt i dag at det er nok.

Det vil bli kostnadskrevende hvis de velger å bytte ut de gule marmorsteinene, men det vil ikke skje nå, i følge Nordskogen.

-Det å bytte ut plater er ikke en aktuell situasjon per i dag. Det har vi ikke spekulert i.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober