En av Internetts største aktører, Google, endrer nå sin populære søkemotor.
Nå skal søket slås sammen med Googles relativt nye Facebook-liknende tjeneste, «Google+». Og navnet på nyvinningen er «Search plus Your World»,
- Les også:
- Les også:
Med det ønsker selskapet å flytte brukerne fra Facebook og Twitter over til sin egen plattform.
(saken fortsetter etter videoen)
– Menneskelige relasjoner
Googlebrukere som også er medlem av «Google+», vil få kombinert søkermotorens søk med personlig informasjon fra seg og sine venner.
– Vi jobber med å forvandle Google til en søkemotor som ikke bare forstår innhold på Internett, men også menneskelige relasjoner, skriver nettselskapet på sin blogg.
Et eksempel kan være; Om du søker etter informasjon om Lillestrøm Sportsklubb, vil også statusoppdateringer og andre poster gjort av dine venner om temaet dukke opp som treff hos søkermotoren.
Dermed vil nyvinningen skape et mer altomfattende og skreddersydd søk for deg og meg. Det hevder i alle fall selskapet selv.
(Saken fortsetter etter bildet)
Skeptisk
Men ikke alle er like overbevist. Anders Hofseth i NRKbeta har ikke særlig tro på den nye tjenesten fra nettgiganten.
– Min største bekymring er at Google nå retter folk inn mot et lukket nettverk, sier Hofseth.
Han mener det er en skremmende trend som distanserer oss brukere vekk fra det åpne Internettet, mot et lukket univers med brukernavn og passord.
– Dessuten tror jeg dette svekker selskapets primærfunksjon, nemlig det å være en søkermotor.
Videre mener Hofseth at vi først og fremst bruker søkermotoren fordi vi er ute etter å finne relevant og objektiv informasjon. Informasjon som ikke nødvendigvis vennene våre har svaret på.
Han peker også på det faktumet at få bruker tjenesten «Google+» i dag.
Ikke relevant?
– Er dette et forsøk fra Google for å få flere over på sin tjeneste?
– Ja, helt klart. Det er ikke noe galt at Google vil drive butikk, men her vet jeg ikke om de vil lykkes. Selskapet har enorm praktisk makt og visse ting vil de kunne tvinge igjennom. Her tror jeg likevel at kjerneproduktet deres, søkemotoren, blir skadelidende, mener Hofseth.
Likevel tror han at folk vil prøve tjenesten. Men om den blir relevant for oss nordmenn er han heller usikker på.
Kritiske twitrere
Blant skeptikerne til Googles nye tjeneste, finner vi ledelsen i mikrobloggtjenesten Twitter.
I en uttalelse fra Twitter, gjengitt hos AllThingsDigital, går selskapet langt i å hevde at Googles tjeneste vil gjør mer skade enn nytte.
Twitrers ledelse er rett og slett redd for at deres egne meldinger, som i dag blir ranket høyt på Googles resultatsider, vil forsvinne til fordel for mindre relevante topptreff.
– Som vi har sett gang på gang, kommer viktige nyheter først på Twitter. Med denne integreringen vil det bli vanskeligere for folk å finne relevante meldinger fra våre brukere på Google-søket, sier en talsperson hos mikrobloggtjenesten.