En annen grunn til at jeg profilerer Gil Evans er et brev fra Orstad Storband, der vi får høre om en dobbel storbandkonsert med musikk av Gil Evans i Stavanger.
I skyggen av Miles
Gil Evans (1912-1988) kom noe i skyggen av Miles Davis. Det er vel naturlig for én som først og fremst er arrangør, deretter komponist, orkesterleder og musiker (pianist) i nettopp den rekkefølgen. Når Gil Evans navn likevel lyser på jazzhimmelen, skyldes det samarbeidet med Miles Davis. Miles Ahead (1957), Porgy and Bess (1958) og Sketches of Spain (1960) har alle framtredende plass i godstua både hos lyttere og kritikere..
Fra Toronto til New York
Evans kom fra en gruvearbeiderfamilie i Toronto, og etter internatskoler og en omflakkende tilværelse, kom han til California som tiåring. Som 15-åring ble han tatt med på Duke Ellington-konsert der jazzen slo ned i ham som en bombe: Han ville bli musiker. Under krigen ble han amerikansk statsborger og spilte i militærband, før han flyttet til New York og startet samarbeidet med Miles Davis alt i 1947.
Myteomspunnet møtested
Gil Evans leilighet på 55th street var et myteomspunnet møtested for folk med radikale musikalske ideer. Blant de som vanket hos Evans var Gerry Mulligan, Charlie Parker, Dave Lambert, George Russell og Miles Davis. Det var i dette miljøet Miles’ Birth of the Cool (1950/51) bokstavelig talt ble unnfanget.
New Bottles, Old Wine
Gil Evans hadde også en musikerkarriere under eget navn. Så mange album (bortsett fra konsertopptak) ble det ikke, men flere av platene fra slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet er til gjengjeld rene perler. Mest kjent er Gil Evans & Ten (1957) og Out of the Cool (1960). To kritikerroste plater fra 1958 er umulig å få tak i, og nå har jeg bitt i gresset og lastet dem ned fra nettet i Latvia(!). Lovlig? Håper det. Rundt midnatt har betalt.
Evans-mimring i Stavanger
En annen grunn til at jeg profilerer Gil Evans er et brev fra Orstad Storband. Der får jeg høre at det nylig ble arrangert dobbel storbandkonsert med musikk av Gil Evans ”To trapper opp” på Sjøhusene i Stavanger. Bakgrunnen var en legendarisk konsert med Gil Evans Orchestra i 1987. Inspirasjonen sitter tydeligvis fortsatt i, for på Evans-kvelden i Stavanger var det arrangementer fra Miles-skivene, til samarbeidet med Sting (se ukas lenke) og til Jimi Hendrix musikk (Hendrix døde kort tid før plateinnspilling med Evans).
Gil Evans Rundt midnatt
Mange fikk oppleve Gil Evans’ Monday Night Orchestra på den nå nedlagte Sweet Basil i New York fra 1984 til han døde i 1988. Han etterlot seg en sønn som het Miles. Jeg inviterer til Gil Evans-mimring Rundt midnatt med bl.a.:
• Miles Davis & Gil Evans Orchestra – Blues for Pablo (Miles Ahead) 1957
• Gil Evans & Cannonball Adderley – King Porter Stomp (New Bottle, Old Wine) 1958
• Gil Evans – Ballad for the Sad Young Men (Great Jazz Standards) 1958
P2 lørdag kl 2303, NRK Jazz søndag kl 2303 og onsdag kl 0903, 1503 og 2103.
Se og hør:
(Jimi Hendrix "Little Wing" fra Umbria Jazz Festival 1987)