Hopp til innhold

Frykter dekningshull på norske veier

DAB-dekningen må bli bedre på landeveien hvis FM-nettet skal slukkes i 2017, mener både NAF og Norsk Transportarbeiderforbund.

E39, motorveien

IKKE GOD NOK: NAF og Norsk Transportarbeiderforbund mener DAB-dekningen ikke er god nok på flere veistrekninger i Norge.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det hjelper lite med bedre tilbud hvis dekningen blir dårligere, sier NAF.

Rådgiver i NAF, Andreas Handeland tror overgangen til DAB vil gi lytterne et bedre radiotilbud. Men de har mottatt mange klager fra NAF-medlemmer om dekningshull på veien.

Andreas Handeland, rådgiver i NAF

Andreas Handleland sier at NAF har mottal flere klager på DAB-dekningen.

Foto: Anne-Marte Handeland

– Folk skal ha god dekning på veiene, så det må forbedres kraftig frem mot 2017, sier Handeland.

– Farlig for yrkessjåførene

For at DAB-nettet skal kunne slukkes, må en rekke krav være oppfylt. Disse kravene ble oppfylt i februar. Men kravene viser til dekning der folk bor, ikke der de kjører. Og dette kan fort bli farlig for yrkessjåførene.

Reiselivssjef i destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Bjørn Sandnes.

Bjørn Sandnes frykter at dårlig dekning kan bli et sikkerhetsproblem.

Foto: Janne-Marit Myklebust / NRK

– De har behov for å følge med på trafikkmeldinger, så hvis det ikke sikres at dekningen er minst like god som på FM-nettet kan dette bli et sikkerhetsproblem, sier Kommunikasjons- og utredningsansvarlig i NTF, Bjørn Sandnes.

Forstår sjåførenes bekymring

Digitalradio Norge er et selskap som er eid av P4, NRK og SBS Radio. De skal sikre en så smidig overgang til DAB som mulig. Daglig leder, Ole Jørgen Torvmark sier at det ikke er dekningen som er problemet.

– Veidekningen har blitt prioritert selv om det ikke står i kravene fra

myndighetene. Radiostasjonene vet at mange av deres lyttere kjører bil, og har derfor passet på at dekningen også her er god, sier Torvmark.

I følge Torvmark er det DAB-dekning på over 7000 kilometer vei her i landet. I tillegg jobber de med å forbedre denne dekningen ytterligere. Men han forstår sjåførenes bekymring.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, sier de jobber med å forbedre dekningen.

Foto: Lasse Morkhagen /

– Viktig at adapteren er montert riktig

– Det foregår kontinuerlige målinger, tester og forbedringer av dekningen, både av oss og av radiokanalene selv. Når vi finner dekningshull, prøver vi å ordne opp i det så fort som mulig, sier Torvmark

Men stort sett er det ikke dekningshull som er problemet i følge Torvmark. Problemet er heller at folk ikke har montert DAB-adapterne sine skikkelig.

– Det er viktig at adapteren er montert riktig for at man skal få en god opplevelse.

Finn ut hvordan du skal montere adapteren her

Kravene for slukking av FM-nettet:

Disse kravene må oppfylles for å slukke FM-nettet i 2017:

1.

NRK må ha en dekning tilsvarende P1-dekning på FM i dag, som er 99,5 prosent

2.

De kommersielle radiokanalene må ha 90 prosent befolkningsdekning

3.

Digitale radiokanaler må gi en innholdsmessig og teknologisk merverdi for lytterne

4.

Det må finnes rimelig og teknisk tilfredsstillende løsning for radiomottak i bil.

5.

Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital plattform.

Les også:

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober