Hopp til innhold

Fritt Ord-direktør Åmås: – Norske medier er for feige

Direktør Knut Olav Åmås i stiftelsen Fritt Ord mener at norske medier har vært for feige og unngått å publisere karikaturtegninger av frykt for å krenke noen.

 Knut Olav Åmås

Angrepet mot franske Charlie Hebdo er et angrep på internasjonal ytringsfrihet, sier direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Knut Olav Åmås sa til Kampanje i går at norske medier har vært for feige. I dag utdypet han saken overfor NRK.

– Det er ment som en beskrivelse av det som har skjedd siden september 2005 da karikaturstriden begynte med Jyllands-Posten i Danmark. Norske medier har valgt en veldig forsiktig linje og vært engstelige for å støte, fornærme eller krenke noen. De har blant annet ikke sluttet seg til de store europeiske kampanjene med massepublisering av karikaturer, sa Fritt Ord-direktør, og tidligere kultur- og debattredaktør i Aftenposten, til NRK tidligere i dag.

Da han var redaktør i Aftenposten skrev han følgende om Jyllands-Postens publisering av Muhammed-karikaturene.

«Uansett hva som var motivene for å trykke dem, har de fungert som produktive provokasjoner som har klargjort den kollisjon som faktisk finnes mellom idealene om et åpent og konflikt-blottstillende liberalt samfunn og konservative, fundamentalistiske religiøse posisjoner og praksiser.»

Lav terskel for ytringsfrihet

Dagen etter at 12 mennesker ble drept på grunn av ytringene sine i magasinet Charlie Heblo, påpeker Åmås at det er veldig lett å angripe enkeltmedier når de blir stående alene.

Slik han mener den kristne publikasjonen Magazinet ble overlatt til seg selv da de 10. januar 2006 gjenga faksimiler av Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer.

– Spørsmålet er om man skal opprette en slags krenkelsesfundamentalisme og la ekstremister få det privilegium å tolke når noen har gått over en grense. Da blir terskelen for ytringsfrihet svært lav, sa Åmås.

Fritt Ord-direktøren er bekymret for at terrorangrepet mot karikaturtidsskriftet i Paris onsdag kan føre til ubegrunnet forsiktighet og det han kaller usaklige hensyn.

– Trusler fra ekstremister er på en måte usaklige hensyn som kan flytte grenser som ikke har noe med innholdet i ytringene å gjøre, sa han.

Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen er opptatt av at dersom man publisere denne typen stoff, skal det være satt i en sammenheng.

– Vi må vise hva som er grunnen til det som har skjedd, men vi skal samtidig ikke komme med en overlagt fornærmelse av store folkegrupper, sa han og viste også til at det er mange hensyn å ta, ikke minst for medarbeidere og deres sikkerhet

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.