Hopp til innhold

Framfører åtte Kraftwerk-album på åtte dagar

Den tyske gruppa Kraftwerk avsluttar tysdag ein konsertserie i New Yorks Modern Museum of Art, der dei framfører åtte studioalbum frå 1974 til 2003 for fulle hus.

Kraftwerk under konsert i New York

Kraftwerk under opningskonserten for Retrospective-serien i New York.

Foto: Jason Szenes / Reuters

Billettane vart rivne bort i løpet av ein time då det i februar vart kjent at det banebrytande tyske bandet Kraftwerk skulle spele gjennom albuma i løpet av åtte konsertar på åtte dagar, med berre 450 plassar i salen.

«Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8» starta førre tysdag med «Autobahn» frå 1974 og vert avslutta tysdag 17. april med «Tour de France» frå 2003. I tillegg til live-framføring har publikum fått sjå 3D-visualiseringar av albuma.

– Musikk vert aldri ferdig

Kraftwerk vart stifta i 1970 av Ralf Hütter og Florian Schneider, og er mellom dei viktigaste pionerane innan elektronisk musikk. Schneider slutta i bandet i 2008, og Hütter er den einaste av dei opphavlege medlemene som er med i New York.

Trass i at det snart er førti år sidan «Autobahn» kom ut, har ikkje bandet slutta å utvikle stoffet:

– Kraftwerk er ein levande organisme, seier Ralf Hütter til New York Times.

– Musikk vert aldri ferdig. Den byrjar på nytt i morgon. Plata er berre ei plate, men for oss er den nesten kjedeleg. Vi er meir glad i programma som vi kan jobbe med. Så vi betener, oppgraderer og oppdaterer kontinuerleg.

Bandet har heller ikkje slutta å ta til seg ny musikalsk lærdom:

– Vi lærer av støy, og vi lærer av å gå på klubbar, seier Hütter.

Les: Slik erobra minimalismen verda

Jobbar med nytt album

Hütter uttrykkjer i intervjuet at "ringen er slutta" med konsertane i New York-museet, sidan han og Schneider spelte mange av sine første konsertar på kunstgalleri i heimbyen Düsseldorf på slutten av 1960-talet – i «ein liten by i eit ingenmannsland, ei kulturell bakevje».

– Vi måtte finne musikken, den var ikkje der, seier Hütter, som ikkje såg det som eit alternativ å kople seg på den klassiske, tyske musikktradisjonen.

– Ein dag seier du: «Eg vil spele min eigen musikk. Kva er lyden min?» Og frå dette kultursjokket – «åh, vi har ikkje noko språk, vi har ikkje nokon kvardagsmusikk for samtida,» vert neste steg «ok, lat oss setje i gang med å lage den».

Kraftwerk kom med sitt siste studioalbum i 2003, og seier til New York Times at neste album kjem «snart» – utan å love nokon dato. Det står tydelegvis ikkje på arbeidsinnsatsen:

– Vi har ikkje sovna inn, seier Hütter.

– Det er framleis 168-timarsveka som gjeld, som den har gjort sidan starten i 1970.

Kraftwerk i New York

Ralf Hütter, Henning Schmitz, Fritz Hilpert, og Stefan Pfaffe under «Autobahn»-konserten 10. april.

Foto: Mike Coppola / Getty Images/AFP

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober