– Jeg synes jeg var overraskende lik. Men jeg har kommet forbi det stadiet nå der jeg synes det er ekkelt å få på meg barten. Det vanskeligste er egentlig å spille en rolle uten humor, det å synes at ingenting er morsomt, sier Kjosås til NTB.
Det er bare noen dager igjen til premieren på George Taboris stykke «Mein Kampf» på Det Norske Teatret.
Publikum møter en ung Hitler som kommer til Wien for å slå seg opp som kunstner. På ungdomsherberget han tar inn på møter han blant annet en jødisk bokhandler, spilt av Bjørn Skagestad, og det oppstår et nært vennskap mellom de to.
Hitler-komedie
Frank Kjosås (32) slo gjennom for det norske folk i rollen som Fred i TV-serien «Halvbroren». Men på teatret har mannen fra Øystese i Hardanger spilt mange store roller i årevis, nå sist som Jesus i vårens storsatsing «Bibelen».
Spranget er stort fra Jesus til Hitler i det teatret beskriver som «en Chaplin-inspirert komedie».
– Men de er veldig ekstreme mennesker begge to, sier Kjosås.
Mens «Bibelen» ble spilt med stort ensemble på Det Norske Teatrets hovedscene, skal «Mein Kamp» spilles på den langt mindre Scene 2.
– Sjangeren er også annerledes. Dette er en komedie. Hitler og nazismen og alt som skjedde er selvsagt ingen komedie, men George Tabori forsker i hvordan man alltid må ha humor for å overleve, sier Kjosås.
Går skeis
«Mein Kampf» er ikke et dokumentarisk stykke, men Hitler bodde virkelig samme med unge jøder på et herberge for menn i Wien.
– Stykket går fra Hitler er ung med en stor bart til de klipper barten, legger sveisen og han begynner å ta rådet til sin jødiske venn og går inn i politikken. Det er der det går skeis. Og da snur plutselig hele stykket, sier Kjosås.
I jobbingen med rollen har sett litt på filmer med Hitler.
– Men det er ingen vits i å forsøke å gå som ham eller stå som ham. Vi skaper vår rolle. Med alle de assosiasjoner folk har om ham, tror jeg alt gir seg sjøl. Jeg tror ikke det blir slik at «Frank får terningkast to fordi han ikke går som Hitler».
Store uttrykk
George Tabori (1914-2007), som har skrevet stykket, var en ungarsk forfatter og regissør av jødisk familie. Han mistet størsteparten av familien sin i Auschwitz, og i sine verker avslører han at holdningene fra nazitiden fremdeles er levende.
– Dette er veldig effektfullt teater. Noen av scenene med komisk fortegn, blir også veldig vonde. Tabori har gjort det hele på en snedig måte. Historien kryper inn på deg med en gang, sier Kjosås.
Stykket settes i scene av den tyske regissøren Philip Tiedemann, som også sto bak «Det gode menneske fra Sezuan», som Det Norske Teatret viste med stor suksess i fjor, og som innbrakte Ane Dahl Torp en Hedda-pris for beste hovedrolle.
Frank Kjosås er full av godord om den tyske regissøren, og beskriver han som fin, følsom og lydhør, en regissør som ikke legger noen føringer fra starten, men utvikler ting underveis.
– Han sier hele tiden at dette er teater, ikke film. Han vil ha de store uttrykk, noe de fleste vil si er dårlig spill. Men hvis du spiller stort og det er sant for deg, så funker det. Det er kjempegøy, sier Kjosås.
Alle skuespillerne er sminket hvite i ansiktet.
– I lyset forsvinner det nesten, det blir en lerretsgrå, veldig fin effekt, litt stumfilmaktig, sier Frank Kjosås.
«Mein Kampf» har premiere på Scene 2 på Det Norske Teatret fredag 6. september.