Hopp til innhold

– Jeg har absolutt måttet flytte egne grenser

(NATIONALTHEATRET/NRK.no):For Mariann Hole (31) var overgangen fra rollen som Vera til «Halvbroren» til den seksuelt frigjorte og utagerende Lulu i «Pandoras eske» noe av det mest utfordrende hun har gjort.

I en glitrende, hvit minikjole står Mariann Hole ytterst på scenen og danser det liv og remmer kan holde. Rundt henne sirkler både dresskledde menn og festkledde kvinner, alle med begjær i blikket.

Holes rollefigur «Lulu» er en ung kvinne i begynnelsen av 20-årene som søker den totale friheten gjennom kjærlighet, sex og uforpliktende forhold. Stykket er basert på Frank Wedekinds originalmanus fra 1894, som var forbudt i mange år på grunn av sitt umoralske innhold og beskrivelsen av en kvinnes seksualdrift.

– Jeg har absolutt måttet flytte egne grenser, og har gått veldig mye utover det jeg har gjort tidligere, forteller Mariann Hole til NRK.no etter å ha vist et utdrag fra forestillingen til fremmøtt presse.

Mariann Hole på Nationaltheatret

For Mariann Hole (31) har overgangen fra 'Halvbroren' til 'Pandoras eske' vært svært stor.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRK.no

Les også: Bli med på settet til «Halvbroren»

Svært intimt

I teaterkretser er 31-åringen et kjent ansikt både på Nationaltheatret og Torshovteatret, men det kommersielle gjennombruddet kom med rollen som Fred og Barnums mor Vera i NRK-serien «Halvbroren» tidligere i år. Hovedrollen i «Pandoras eske» er imidlertid noe helt annerledes enn hva hun har gjort på både scene og foran kamera tidligere.

– Jeg er veldig heldig som har et yrke der jeg kan gjøre mye forskjellig, og dette er definitivt veldig annerledes fra det jeg har gjort før, sier hun.

Ikke bare er det et stykke med mye kroppskontakt og intimitet, det spilles også på en svært intim scene med en til tider nærmest usynlig grense mellom publikum og skuespillerne. For Hole er det ekstra utfordrende at hun skal være til stede på scenen gjennom hele den to timer lange handlingen.

Toppløs på plakaten

I Nationaltheatrets presentasjon av stykket «Pandoras eske – en monstertragedie», er 31-åringen avbildet toppløs og røykende. Men de som kjøper billett til forestillingen med en forventning om mye nakenhet, kan komme til å måtte gå skuffet ut igjen.

– Man legger hodet litt på huggestabben når man ender opp med å være toppløs på plakaten. Men jeg føler at det er akkurat det Lulu handler om, den «gi faen»-holdningen, som jeg tror vi får frem på det bildet, sier Hole.

– Lulu bryr seg ikke om en pupp faller ut, hun vil bare ha kjærlighet. Hun har ingen hemninger, men forsøker heller ikke å forføre, hun bare er. For meg er det er ganske frigjørende og uvant, men også veldig vanskelig, innrømmer skuespilleren.

Les også: Flere går på teater i Oslo

Hole forteller at hun har jobbet mye med seg selv og medspillerne gjennom hele sommeren for å forberede seg til rollen. Og til tross for Lulus ekstreme tilnærming til livet, tror Hole at alle til en viss grad kan kjenne seg igjen i den unge, kjærlighetssøkende kvinnen.

– Hun er et ungt menneske som leter etter sin egen identitet, men går drastiske veier for å finne den. Lulu støvsuger livet for alle muligheter for å se om det får henne nærmere seg selv, det tror jeg er noe alle kan kjenne seg igjen i til en viss grad, mener Hole.

Artikkelen fortsetter under bildet

Lulu, Pandoras eske, Nationaltheatret. Herman Sabado og Mariann Hole

Mariann Hole og Herman Sabado i et intimt øyeblikk i en scene fra 'Pandoras eske – en monstertragedie'.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRK.no

Fortsatt forskjellsbehandling

Selv synes skuespilleren at det er interessant å se hvordan det fortsatt er slik at samfunnet reagerer forskjellig på kvinner og menns seksualitet.

– I kjølvannet av pressekonferansen vi hadde før sommeren, var det mye snakk om nakenhet og sånne ting. Det blir alltid mer skriverier rundt ting som handler om kvinners lyst, i motsetning til menns. Og man prøver hele tiden å sette det i bås: «hvorfor utagerer hun seksuelt, hva er det som har gjort henne sånn?», eksemplifiserer Hole.

– Det er fortsatt vanskeligere å godta at tenåringsjenter har seksualdrift på samme måte som en gutt som utforsker seg selv.

Teatersjefen roser

Hanne Tømta, teatersjef Nationaltheatret

Teatersjef Hanne Tømta mener kvinner og menns seksualitet fortsatt forskjellsbehandles i samfunnet. Her fotografert under presenteringen av høstens teaterprogram.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRK.no

Nationaltheatrets teatersjef Hanne Tømta er enig med Hole i at menn og kvinners seksualitet fortsatt ikke er likestilt i samfunnet, over hundre år etter at Frank Wedekind skrev det skandaleomsuste stykket.

– Det er bare å se på en film som «Pornopung», alle forholder seg til den som noe som er helt greit. Men når det kommer tv-serier som «Girls» eller Olaug Nilsens bok «Få meg på for faen», blir det oppstyr rundt det med én gang, poengterer Tømta.

Les også: Hanne Tømta søker fem nye år som teatersjef

Hun roser Mariann Holes arbeid med å tolke en av de mest krevende rollene som er å se på Nationaltheatret i år.

– Mariann fikk denne rollen fordi hun er kapabel til å klare den maraton-oppgaven det er. Hun er på scenen og møter hele tiden nye mennesker som hun skal spille mot, det er en stor skuespillerjobb, mener teatersjefen.

Mariann Hole blir forøvrig også å se i NRK-serien «Øyenvitne», som etter planen skal vises på TV i løpet av 2014.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.