Hopp til innhold

Fortsatt opplagsfall for papiravisene

Trenden fortsetter: Ingen av landets ti største aviser vokste i opplag på papir i fjor.

Norske aviser

FÆRRE OG FÆRRE LESERE: Alle landets ti største aviser opplevde fall i opplagstallene på papir i fjor.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

VG på hverdager har det største fallet i nettoopplag på papir, med en nedgang på 15,96 prosent fra året før.

Erik Wilberg

– PAPIRAVISEN VIL DØ: Men avisen vil leve, sier medieforsker Erik Wilberg.

Foto: privat

– Myten om bikkja som kommer med dagens avis mens du sitter med kaffen, stemmer ikke. Den er erstattet av at du sitter på bussen med nesen nede i mobilen, sier medieforsker Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.

– Når dør papiravisen?

– Papiravisen fases sakte ut, og den trenden vil bare fortsette. Merkevaren avis vil dog ikke dø, men distribusjonsplattformen papir vil dø. Avisen vil i stedet spre seg over flere enheter, sier han.

Nisjeavisene vinner terreng

De store vinnerne i papiropplag er, i likhet med i fjor, barneavisen Aftenposten junior og Klassekampen. Dessuten har Dag og Tid en opplagsvekst på 12,5 prosent.

– Nisje- og lokalaviser er opplagsvinnere. De greier å grave ut markedet og skape sin leserskare, sier Wiberg.

Aftenposten junior

STOR VEKST: Aftenpostens barne- og ungdomsutgave Aftenposten junior vokser i opplag med 5 952 eksemplarer fra 2013 til 2014.

Foto: Aftenposten / Facebook
Interiørmagasinet

INTERIØRVINNEREN: Vokste fra 103 000 til 179 000 i opplag fra 2013 til i fjor.

Foto: Interiørmagasinet / Facebook

Klassekampen og Nationen er de eneste riksdekkende dagsavisene med opplagsøkning for papiravisen. Førstnevnte har en vekst fra 17 648 til 19 025.

– Overskuddet fra veksten går direkte til flere redaksjonelle stillinger, sier Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen i en pressemelding.

Enorm framgang for interiørmagasinene

Mens den trykte avispressen stort sett møter motgang, er én papirsjanger i vekst: kulørte blader om hus og hjem.

Ni av elleve norske interiørmagasiner økte nemlig i lesere i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes landsforening.

– Vi ser at slike koseblader, det kona kaller «bla'-blader», vokser. Det er magasiner du kan drømme deg bort i og bruke tid på. Vi ser derfor at interiør- og reisemagasiner er vekstmarkeder, sier medieforsker Erik Wilberg.

LES OGSÅ:

Lesertall for norske interiørblader

Opplag 2013

Opplag 2014

Prosentvis endring

Interiørmagasinet

103 000

179 000

+74,0%

KK Living

40 000

62 000

+55,1%

Maison Interiør

68 000

100 000

+46,6%

Lev Landlig

92 000

121 000

+31,7%

Bo Bedre

134 000

168 000

+24,8%

BoligPluss

118 000

142 000

+20,3%

Bonytt

230 000

240 000

+4,7%

Rom123

130 000

133 000

+2,7%

BoligDrøm

112 000

114 000

+1,8%

Vakre Hjem & Interiør

103 000

99 000

-3,1%

Hus&Bolig

295 000

245 000

-16,9%

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter