Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening.
VG på hverdager har det største fallet i nettoopplag på papir, med en nedgang på 15,96 prosent fra året før.
– Myten om bikkja som kommer med dagens avis mens du sitter med kaffen, stemmer ikke. Den er erstattet av at du sitter på bussen med nesen nede i mobilen, sier medieforsker Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.
– Når dør papiravisen?
– Papiravisen fases sakte ut, og den trenden vil bare fortsette. Merkevaren avis vil dog ikke dø, men distribusjonsplattformen papir vil dø. Avisen vil i stedet spre seg over flere enheter, sier han.
- LES: Saker om opplagsfall fra 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014
Nisjeavisene vinner terreng
De store vinnerne i papiropplag er, i likhet med i fjor, barneavisen Aftenposten junior og Klassekampen. Dessuten har Dag og Tid en opplagsvekst på 12,5 prosent.
– Nisje- og lokalaviser er opplagsvinnere. De greier å grave ut markedet og skape sin leserskare, sier Wiberg.
Klassekampen og Nationen er de eneste riksdekkende dagsavisene med opplagsøkning for papiravisen. Førstnevnte har en vekst fra 17 648 til 19 025.
– Overskuddet fra veksten går direkte til flere redaksjonelle stillinger, sier Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen i en pressemelding.
Enorm framgang for interiørmagasinene
Mens den trykte avispressen stort sett møter motgang, er én papirsjanger i vekst: kulørte blader om hus og hjem.
Ni av elleve norske interiørmagasiner økte nemlig i lesere i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes landsforening.
– Vi ser at slike koseblader, det kona kaller «bla'-blader», vokser. Det er magasiner du kan drømme deg bort i og bruke tid på. Vi ser derfor at interiør- og reisemagasiner er vekstmarkeder, sier medieforsker Erik Wilberg.
LES OGSÅ: