Hopp til innhold

First we take kjøkkenet, then we take kjellerstua

Det handler om å leve når Det Norske Teatret lager forestilling med utgangspunkt i Nordens største interiørmagasin.

Bu betre

Per Scaanning og Hilde Olausson spiller i stykket som baserer seg på Nordens største og dominerende magasin på interiørstoff.

Foto: Dag Jenssen

Da teateroppsetningen «Bo bedre» ble spilt ved teateret Mungo Park i Danmark, ble det en umiddelbar suksess. Stykket baserer seg på og henter tekster fra interiørmagasinet med samme navn – Nordens største og dominerende på interiørlesetrenden i vårt naboland siden oppstarten i 1961.

Når Det Norske Teatret i Oslo nå viser norgespremieren på dette stykket, er det kanskje med håp om samme suksess.

Bu betre

Espen Reboli Bjerke har fryktelig lyst på en rød stol.

Foto: Dag Jenssen

Collage

«Hvis veggene kunne snakke …» skrev det danske teateret på nettsidene sine da «Bo bedre» hadde premiere i 2012. Ved Det Norske Teatret står de fire skuespillerne i sentrum i et scenerom med mindre fokus på interiør og design og desto større fokus på skuespillerne.

Scenen er en sort boks, langt unna glossy interiørmagasinartikler. En sort, litt kantete forhøyning, en husmodell i tre og en rød Syveren-stol signert Arne Jacobsen danner rammen for «Bu betre».

«Bu betre» er en collage der alt endrer seg fra scene til scene. Den episodiske oppbygningen viser nesten alle fasetter av det å bo og å ønske å bo bedre. Uten en historielinje å følge, mer enn det tegner stykket et bilde av en tilstand.

Oppussingstilstanden, eventuelt oppussingshysteriet. Nordmenn brukte tross alt 66 milliarder kroner nettopp på oppussing i fjor.

Bu betre

En svakhet med stykket er at det ikke er tid til å gå inn i situasjonene og kjenne dypet av glede og sorg som ligger bak de ulike livsfasene og overgangene, skriver NRKs anmelder.

Foto: Dag Jenssen

Healthness og sang

De fleste tekstene er hentet fra magasinet Bo bedre. Noe er bevart fra forestillingen i Danmark, noe er tilpasset norske forhold, noe er skrevet nytt. Eksempelvis scenen om baderomstrenden Healthness – en blanding av health og wellness, en relativt ny trend.

Forestillingen bruker også kjente sangtekster. Eksempler er «Mellom bakkar og berg (der nordmannen som kjent heve funne sin heim)» og Leonard Cohens «First we take Manhattan», satt inn i en oppussingssammenheng (først tek vi kjellerstua, så tek vi kjøkkenet).

Les flere teateranmeldelser:

Livsfaser

Men det handler egentlig ikke om interiør. «Bu betre» spiller ut ulike livsfaser og overganger. Scenene handler om et par som skal skilles, stressende småbarnsforeldre med rot over alt, morfar som skal flytte fra hjemmet sitt og til et sykehjem, hun som lånte seg fra gård og grunn.

Og ikke minst om nabolag og nabolagskonflikter. Ensemblet (Agnes Kittelsen, Espen Reboli Bjerke, Hilde Olausson og Per Schaanning) spiller ut et helt nabolag inkludert bikkjer i en strålende scene.

Bu betre

Spillet er preget av energi, fart og gode overganger. Forestillingen viser oss viktigheten av å bo og av hvordan vi bor, skriver NRKs anmelder. Fra venstre: Hilde Olausson, Per Scaanning, Agnes Kittelsen og Espen Reboli Bjerke.

Foto: Dag Jenssen

Situasjonsbilde

Men dypet bak alle scenene som utgjør collagen «Bu betre», aner vi bare. Styrken ved forestillingen er underholdningen og gjenkjennelsesverdien, å le av et mønster en mer eller mindre er fanget i selv.

Men det er også svakheten: At publikum ler, men at det ikke er tid til å gå inn i situasjonene og kjenne dypet av glede og sorg som ligger bak de ulike livsfasene og overgangene som fordrer ny bolig, oppussing og hagestell.

Publikumslatteren setter seg ikke fast i halsen, og selv om forestillingen rommer en form for kritikk av oppussingshysteriet, veier ikke kritikken spesielt tungt. Men som situasjonsbilde fungerer forestillingen godt.

Energi

Spillet er preget av energi, fart og gode overganger. Forestillingen viser oss viktigheten av å bo og av hvordan vi bor. Uten et hjem er vi nærmest fortapt.

«Bu betre» er folkelig, greit og morsomt teater. Ikke en forestilling som stikker eller rammer, men som har noen scener som skaper ettertanke. Den sier lite nytt om å bo og pusse opp, men fine scener kan gjøre dette til en hyggelig teaterkveld

Bu betre

«Bu betre» handler egentlig ikke om interiør. Stykket spiller ut ulike livsfaser og overganger. Fra venstre: Agnes Kittelsen, Espen Reboli Bjerke og Hilde Olausson

Foto: Dag Jenssen

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober