I juni starter festivalsesongen for fullt, og de rundt 600 norske musikkfestivalene blir stadig viktigere for næringslivet rundt om i Norge.
– Reiselivet i Norge har satset på natur i alle år, men i Oslo har vi valgt å snu på det. Nå kjører vi knallhardt på kulturattraksjoner, forteller direktør i Visit Oslo, Bente Bratland Holm.
I kveld åpner oslofestivalen Norwegian Wood, og med det rockes den store sommerfestivalsesongen i gang. Denne sesongen arrangeres en rekke nye festivaler i hovedstaden, og for første gang skal byen synliggjøre hvor viktige festivaler og kulturarrangement er for lokalt næringsliv.
– Tidligere har reiselivet målt suksess med hvor mange nye gjester som reiser til byen. Men vi skal måle verdiskapingen i hele byen under ulike kulturarrangementer. Når folk er på festival over flere dager, gjør de også andre ting og legger igjen mye penger. De er viktige for næringslivet, men det er festivalen som gjør at de kommer, sier Holm.
- Les også: Kampen for festivaltilværelsen
Utsolgte hoteller
Med et utvalg av 600 musikkfestivaler som totalt samlet 770.000 besøkende i fjor, er potensialet stort i Norge.
Sammenlignbare analyser etter Ski-VM i Oslo, viser at hver eneste norske besøkende legger igjen over 2500 kroner til byen daglig. For utlendinger var tallet 300 kroner lavere.
PR-sjef Jonas Prangerød anslår overfor NRK at 70 prosent av Øyafestivalens publikum er fra Stor-Oslo, og dermed ikke tilreisende til festivalen. I fjor hadde Øyafestivalen 85.000 besøkende, og med utgangspunkt i estimatene for ski-VM, vil da tilreisende legge igjen totalt 90 millioner under den fire dager lange festivalen.
Samtidig antar Prangerød at festivaldeltakerne som kommer utenbys fra i stor grad har privat innkvartering.
Og når det gjelder utenlandske festivaldeltakere, har festivalen fortsatt langt igjen å gå.
– Jeg vil anslå at to til tre prosent av de besøkende kommer fra utlandet, sier Prangerød.
Hver av de 600 festivalene genererer flere titalls millioner til bedrifter i vertsbyene, også utenfor festivalområdet. I tillegg til å drikke øl og se heltene på scenen, legger festivalpublikummet igjen ekstra kroner til restauranter, butikker, buss- og taxiselskaper.
– Når vi reiser på festivaler og arrangementer, blir det også shopping og restaurantbesøk. Selv de som bor privat, vil gjøre ting og skape liv og røre og aktivitet, sier Hilde Solheim, direktør for reiseliv og kultur i Hovedorganisasjonen Virke.
Les også: Reiselivsleder: – Nordmenn er kjedelige
Kultur stadig viktigere for reiselivet
Hovedorganisasjonen Virke la onsdag denne uken frem rapporten Reisepuls 2014. Den viser at stadig flere etterspør kulturopplevelser når de er på reise.
Hun sier at de ikke vært flinke nok til å inkludere kulturarrangørene og jobben de gjør, og sier at det er mange gratispassasjerer rundt kulturarrangementene.
– Kultur og formidling er ekstremt viktig for turistenes opplevelse av Norge som reisemål. De som bruker kulturtilbud er også gjennomgående mer fornøyd med reisen, og legger igjen mer penger. Vi ønsker å se på kultur som motor i reiselivet, sier Solheim.
Solheim mener resten av landet bør se til hovedstaden for inspirasjon til å satse på kulturbasert reiseliv.
– Oslo er stappfullt dagene som faller sammen med Norwegian Wood og Bislett Games. Det dokumenterer hvor viktig kultur er som verdiskaper i reiselivet, sier Solheim.
Samarbeid mellom kultur- og reiselivet
Flere aktører jobber nå for at kulturlivet og reiselivet skal nærme seg hverandre. Norske Festivaler, Nettverk for Norske litteraturfestivaler og Norsk Rockforbund har fått statlige kulturmidler til forprosjektet Opplev Norge som skal gjøre kulturturisme viktigere i Norge.
De har laget en tipunktsliste der de ramser opp utfordringer for å oppnå målet.
– Det har blitt et mye større fokus på å få til gode partnerskap mellom reiselivet og kulturnæringene. Vi har nå lagt en grunnstein for dette samarbeidet som vi skal jobbe videre med, sier Anders Rykkja leder i Norske Festivaler.