Hopp til innhold

Fattig feiring

Samtidsmuseets jubileumsutstilling er ikke akkurat noen fest.

Forskyvninger av jorden og månen på en akse
Foto: Morten Thorkildsen / Mario Merz

Anmeldelse

Det er i år 25 år siden Museet for Samtidskunst åpnet i det gamle Norges Bank-bygget i kvadraturen i Oslo.

Nasjonalmuseet feirer jubileet med utstillingen «Fattig kunst, rik arv», en samlingsutstilling som tar utgangspunkt i den italienske, kunstneriske opprørsbevegelsen Arte Povera.

Men selv om museet har en fin samling Arte Povera-arbeider, er det selvsagt ikke nok til å lage en stor, omfattende presetasjon av denne gruppen som historisk fenomen.

Derfor har man i underoverskriften skyndsomt føyet til «… og parallelle praksiser».

I pressemeldingen presiseres det at det dreier seg om konseptkunst, jordkunst og postminimalisme i perioden fra 1968 til 2015.

Svart sorg

Selv om utstillingsideen er noe uklar, er det utvilsomt mye fint å se. Her finner vi alt fra Louise Bourgouise til Mathias Faldbakken, fra Mario Marz til Ida Ekblad.

Men ett verk jeg er ekstra glad for å se igjen, er Berit Soot Kløvigs sterke «Svart September» fra 1972. Dette er en installasjon der hun tematiserer massakren av de israelske idrettutøvererne på OL i Munchen.

Verket består av en en romslig svart frakk som henger på veggen. En høy, svart, gammeldags tjærebehandlet eller brent ski er montert oppå frakken.

Hele installasjonen ser ut som en stilisert menneskeskikkelse.

På skien finner vi elementer som gir assosiasjoner til jødedommen. Vi ser en del av en ødelagt syvarmet lysstake og en liten svart bok, som får oss til å tenke på hellige skrifter. Uttrykket har noe skjebnesvangert mørkt og sorgtungt ved seg.

Jeg har stått og sett på denne dunkle sorgen før, men kjenner den enda sterkere i mellomgulvet nå: Smerten over det faktum at det fremdeles i dag er slik at jøder i Europa hates og drepes kun på bakgrunn av sin hærkomst og sin tro.

En begrenset mannsrolle

Et annet kraftfullt og velkjent verk er Per Barclays «Skjorte» fra 1979. Her ser vi en en blanklakkert, hvit skjorte med slips, der både ermene og kragen er besatt med skarpe barberblader som vil kutte opp den som bærer plagget.

Her uttrykkes enkelt og kraftfullt et ubehag knyttet til den begrensende, trange mannsrollen som skjorte og slips er et symbol på.

Som et tilleggsaspekt ved utstillingen, har museet viet en sal til kritikk og refleksjon knyttet til museets rolle og status i norsk kunstliv.

Her kan vi se tolv videointervjuer med blant andre museets nåværende og tidligere direktører, sentrale kunstner, og kunsthistorikere og kritiker, deriblant meg selv.

Det er prisverdig at museet har ønsket et kritisk blikk på sin virksomhet, men som del av utstillingen opplever dette som litt malplassert. Det fremstår som et element som egentlig var planlagt som del av en helt annen type utstilling.

Uklar utstillingsidé

Det er med andre ord ikke helt lett å få grep om hva museet egentlig vil med denne utstillingen. Man har ikke ønsket å lage noen tilbakeskuende, selvgranskende jubileumsutstilling, men man gjør det litt likevel litt.

Man har villet ta fatt i Arte Povera, man man slår ikke på stortrommen og lager en stor presentasjon av denne kunstnergruppens viktige, historiske prosjekt. Også dette gjør man bare litt.

Denne smålåtenheten som her kommer til uttrykk, viser den manglende faglige selvtillit jeg mener dessverre preger institusjonen.

Dette er igjen noe av forklaringen på at museet etter 25 år, fremdeles ikke har den posisjonen i kunstlivet som det burde ha hatt. Museets folk har ikke turt å være tydelige nok i kunstdebatten, de har ikke vært flinke nok til å navngi impulser, peke på tegn i tiden.

I stedet har museet endt opp med å halse litt etter. Det har blitt litt for mange trygge seperatutstillinger med allerede kanoniserte kunstnere, og litt for få ambisøse tematiske utstillinger.

I fremtiden må vi håpe at museet våger å ta sin egen kompetanse og faglighet på større alvor, og ta den plassen på kunstscenen som et nasjonalt samtidskunstmuseum burde ha.

Museets stemme

Men hvordan skulle man så ha markert et slikt jubileum? Det er naturlig at man ønsker å feire museet ved å løfte frem samlingen, men det hadde vært mulig å gjøre det til mer av en satsning, gjennom for eksempel noen spenstige innlån, og kanskje innkjøp.

Hva hadde passet bedre for anledningen enn for eksempel en ambisiøs presentasjon av norsk samtidkunst?

For vanskelig? For omfattende? På ingen måte!

For det vi vil se, er jo ikke den hele sannhet om norsk samtidskunst, den endelige versjonen. Vi vil høre museets egen tydelige stemme.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.