Hopp til innhold

Bloggere tjener opp til 30.000 for å gå på fest

Moteblogger Ulrikke Lund kan få 30.000 kroner for å stille på et event. En av fem norske bloggere sier kroner og øre er drivkraften bak bloggingen.

Ulrikke Lund

TJENER FETT PÅ Å VISE SEG: Ulrikke Lund er en av landets bloggere som tjener opp til 30.000 kroner på å stille på events og fester, forteller hun. Her på Oslo Fashion Week i 2011 (til venstre) og på Moods of Norway-motevisning på Øvrevoll samme år.

Foto: Sara Johannessen / NTB Scanpix

– Alt fra 10.000 til 30 000 kroner er vanlig. Bloggere som skriver om et spesielt felt som treffer et større publikum, for eksempel mote eller mat, blir sett på som en slags «selfmade» fagperson, og kan ta seg betalt deretter, sier Ulrikke Lund.

24-åringen har blogget i syv år, og er en av Norges mest leste bloggere.

Lund er en av mange norske bloggere som har som heltidsjobb å skrive om mote, men med sitt eget liv i fokus. Dermed kan hun også ta betalt for å stille opp på forskjellige eventer.

I en fersk undersøkelse har Respons Analyse spurt både bloggere og blogglesere om deres forhold til blogging. I resultatene kommer det klart frem at bloggvirksomhet på de siste årene har rukket å bli «big business».

Se alle funnene fra undersøkelsen i faktaboksen!

  • Hele 96 av 100 norske bloggere sier at de er blitt kontaktet av bedrifter eller andre som ønsker at de skal skrive om spesifikke produkter eller tjenester.
  • Syv av ti nordmenn leser blogger. I alderen 16 til 24 år leser én av fem blogger daglig.
  • Én av tre bloggere sier gode honorarer er drivkraft for å inngå et kommersielt samarbeid.
  • Én av fem sier penger er hovedgrunnen til at de blogger. Én av tre sier anerkjennelse er hovedgrunnen.

Les også: Ingen kampanje mot rosabloggerne

Får 30.000 for å gå på fest

Ulrikke Lund

Ulrikke Lund er en av de «eldste» populære bloggene i Norge. Hun har holdt på med moteblogging i syv år.

Foto: privat

Ifølge Lund er det først helt nylig at det har kommet penger inn i bloggbransjen.

– Jeg har blogget siden jeg var 16-17, og er nå 24, så jeg har vært med på den økonomiske karusellen bransjen har vært gjennom fra begynnelsen, forteller hun.

Merkevareeierne er så interesserte i bloggerne at de betaler i dyre dommer for å få internettkjendisene til å komme på alt fra premierefester til butikkåpninger.

Mote- og kosmetikkmerkevarer er de flittigste til å bruke bloggerne.

– Alt fra 10.000 til 30.000 er vanlig, men det kommer an på antall følgere på sosiale medier og hvor eksklusivt samarbeidet med bloggeren er, sier Lund.

– Har du gjort slike oppdrag?

– Ja, det stemmer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Stor økonomisk vekst

Thomas Moen

SoMe: Sosiale medier, blogger og kommunikasjon har vært Thomas Moens fag i snart 10 år. Han tror bedrifter gjør lurt i samarbeide med bloggere.

Foto: Jon Hauge / Aftenposten

Bloggmanager og merkevaresjef i markedsføringsplattformen Fanbooster, Thomas Moen, stiller seg bak Lund. Han har hatt blogg som fag siden 2004.

– Antall bloggere har stabilisert seg, men bedriftene har begynt å se at dette fungerer og putter derfor penger inn i det. De som lever av blogging nyter veldig godt av dette, sier Moen til NRK.no.

– Er det mye penger i bloggmarkedet?

– Ja. Økonomisk sett har det vært en veldig stor vekst. Jeg husker da jeg begynte å jobbe med dette for ti år siden. Folk trodde man var gale hvis man ville betale noen for å skrive noe på internett, sier Moen.

Ifølge flere eksperter er det ikke bare tilstedeværelsen som hjelper merkevarene. Det kan også være en avtale om at den aktuelle bloggeren skal blogge om at hun eller han var til stede og dermed nå ut til en en målgruppe.

– De treffer nøyaktig den målgruppen de vil treffe. De bruker rett og slett hennes publikum, sier Moen.

Lilleputten Norge

Lund er glad for at det endelig er penger å tjene i det som etter hvert har blitt jobben hennes, men sier at Norge ikke er i nærheten av resten av verden.

– Jeg er medlem i noen internasjonale «bloggagenturer» og kan avsløre at de største bloggerne i verden kan tjene vanlige årslønner på å delta på et par events, sier hun.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.