Hopp til innhold

Facebook vokser ikke lenger i Norge

Etter noen eventyrlige år har Facebooks brukerantall begynt å flate ut i Norge.

Facebook

71 prosent av de som har tilgang på internett logger seg på Facebook ukentlig.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Ifølge tall fra TNS Gallups InterBuss-undersøkelse i fjerde kvartal 2011 logger 71 prosent av de som har tilgang til internett seg på Facebook ukentlig.

Dette er en nedgang fra kvartalet før, der hele 75 prosent gjorde det samme.

– Vi har sett litt nærmere på tallene og vi må nok vente med å si at det er en tilbakegang, men vi ser tendenser til utflating i veksten, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.

– Veldig kult!

Det er likevel ikke til å komme unna at Facebook gjør det vanvittig godt i Norge.

Facebook er Norges tredje største medium med en daglig dekning på 53 prosent i hele befolkningen. I aldersgruppen 12–29 år er dekningen 89 prosent.

– Det er utrolig kult at så mange nordmenn bruker Facebook til å dele sine erfaringer og oppdage nye ting, sier Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson til NRK.no.

Jan Fredriksson

Jan Fredriksson synes det er kult at nordmenn er «spik spenna gærne» etter Facebook.

Foto: Privat
– De aller fleste har en konto

Forskningsleder Futsæter tror ikke utflatingen kommer fordi Facebook er mindre populært enn tidligere.

– Bruken av Facebook har nå bredt seg til det brede lag av befolkningen og de aller fleste har nå en konto. Det er derfor ikke det samme vekstpotensialet som tidligere og man kan nærme seg et metningspunkt, sier Futsæter.

Personvernkritikk gir negativ effekt

Facebook har siden starten fått mye kritikk for sin tilnærming til personvern. Futsæter mener det også har hatt en effekt i denne sammenhengen.

– Det kan også hende at debatten rundt hva Facebook vil bruke den mengden data de har om folk, uoversiktlige skiller mellom hva som er «privat», «kun for venner» og offentlig, har medført en viss skepsis, mener Futsæter.

Vil kapre mobilmarkedet

Fredriksson på sin side ser mot fremtiden. Han mener at selv om Facebook allerede er blitt enorme i Norden, har det sosiale nettverket mange ting å jobbe med.

– For Facebooks del vil man løpende utvikle plattformen så brukerne får de verktøyene de trenger for å kunne kommunisere på ulike måter, forklarer Fredriksson.

– For eksempel øker jo bruken på mobile enheter generelt. Det innebærer at vi må ta hensyn til at Facebook-brukerne logger inn på mobil oftere.

Per i dag brukes Facebook av halvparten av verdens internettbefolkning. Men det er ikke foran skjermen Fredriksson mener Facebook har størst forbedringspotensial.

– Facebook-bruk på mobile enheter og smarttelefoner er veldig viktig for oss, sier han.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober