Hopp til innhold

Eyvind Solås in memoriam

Eyvind Solås døde stille langfredag etter en tids sykdom. Han ville vært 74 år den 11. mai.

Video Fra arkivet: Eyvind Solås intervjues til NRKs 75 års jubileum

Video: Komponisten, musikeren og humoristen Eyvind Solås er død.

Nekrolog over Eyvind Solås (1937-2011)

Den folkekjære radio- og TV-journalisten, musikkformidleren og pedagogen, forfatteren og skribenten, teatermannen, skuespilleren, imitatoren, den elleville komikeren og det tenksomme alvorsmennesket.

Og først og sist komponisten og musikeren, entusiasten og gledessprederen, den kjære vennen og kollegaen med det alltid strålende smilet og varme blikket.

Kunnskapsrik og engasjert

- Du, hvordan har du det?

Ingen andre stilte spørsmålet med slik genuin interesse. Man ble oppstemt og inspirert av å møte den kunnskapsrike Eyvind Solås.

Øyeblikket etter var vi alltid inne i en engasjert samtale om de viktige og store tingene: Livet, menneskene, musikken. Og straks det ble for heftig, kom den gispende latteren så tårene rant.

Akademiker og humorist

Eyvind Solås

Eyvind Solås døde langfredag, 73 år gammel.

Foto: Presse / NRK

Pianistutdannet fra Musikkonservatoriet i Oslo, komponistutdannet ved Musikkhøgskolen i Köln, og med magistergrad fra Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo over temaet «En studie i Harald Sæveruds scenemusikk til Peer Gynt».

Den på egne vegne beskjedne gudbrandsdølen Eyvind Solås glimret aldri med sin akademiske bakgrunn, men brukte den for hva den var verdt i praktisk arbeid: Som pedagog og bygger av Musikk- og teaterlinjen ved Romerike Folkehøgskole, som film-, teater- og ballettkomponist, og fra 1969 gjennom 32 år som NRK-journalist og musikksjef i NRK Fjernsynet.

Som programleder for Fjernsynets «Musikknytt» var Solås en pioner i utviklingen av nye journalistiske former hvor humor, parodi og genreoverskridende musikkformidling spilte sammen på en folkelig og interessevekkende måte.

Skuespiller og skribent

Parallelt med dette høstet Solås også suksess som farseskuespiller ved Riksteatret og i Ole Paus-revyer, og brukte ellers sine kvelder og sommerferier til komponering av orkesterverk, kor- og kammermusikk.

Dessuten fant han tid til skriving – boka «Ensom vandrer: fantasier og refleksjoner i Edvard Griegs landskap» kom i 1993.

Komponisten

Trass i sin publikumssuksess i NRK og på scenen valgte Eyvind Solås i 2001 å trekke seg tilbake fra mediebildet og har de siste ti år vært komponist på heltid hjemme i Sandefjord.

Da Kåre Grøttum og jeg besøkte ham på Lovisenberg sykehus i påskeuka var han full av planer om å få utgitt et utvalg av sine mer enn 50 verk på CD – heriblant en strykekvartett, den lyriske suiten «Skogens øyne» for strykere, «Historien om en mor» hvor Wenche Foss resiterer med Kringkastingsorkestret, og den nettopp innspilte radiooperaen «Vinter» skrevet i samarbeid med Jon Fosse.

Vi lovet hverandre at CD-planen skulle bli virkelighet. – Jeg må bare bli fysisk frisk først, sa Eyvind med fast blikk.

Det blir kaldere i musikk-Norge uten Eyvind Solås. Men vi har alle stadig muligheten til å bli bedre kjent med ham, for hans egentlige jeg lever videre - i musikken hans.

På vegne av venner og kolleger i NRK Musikkredaksjonen
Erling Wicklund

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)