Hopp til innhold

En dansende jern-ekspert

Han kalles ofte for en ”dansende jern-ekspert” – og det er i alle fall ingen overdrivelse å påstå at 80 år gamle professor emeritus Arne Espelund har hatt og fremdeles har mange jern i ilden.

Arne Espelund
Foto: Haakon Dirk Blaauw / NRK

Den pensjonerte professoren i prosessmetallurgi ved NTNU i Trondheim er kjent for sitt arbeid med å bevare minner om før-industriell jernproduksjon. I Trøndelag har han avdekket samfunn som eksisterte nærmere 1000 år før vikingtiden!

– Rundt år 200 var det også en betydelig produksjon av ljå i Trøndelag. Det betyr at etterspørselen var stor og det må igjen bety at ljå også var en viktig eksportartikkel, sier Espelund som synes det er oppriktig leit at i våre historiebøker er dette nesten ikke nevnt.

Røros og Italia

I søndagens Sølvsuper forteller Arne Espelund i samtale med programleder Haakon D. Blaauw om hvordan han som tenåring fikk interesse for det som senere ble hans fagfelt. Lange opphold på en gård i Tolga i Østerdalen tente for alvor interessen for dette.

– Fra mine opphold her har jeg også attest på at jeg kan kjøre hest og at jeg er flink med ljåen, humrer Espelund og tenker tilbake.

Hans faginteresse har også ført til at han har en spesiell oppmerksomhet mot kobberbyen Røros og kobberbyen Argoda i Italia. Han har i den senere tid flere Italia-opphold bak seg og han tar nå privattimer i italiensk for å ha bedre utbytte av sine turer dit.

Folkelig dans

Som kulturperson er Espelund særlig opptatt av folkedans, eller ”folkelig dans” som han selv sier. Interessen for dette ble skapt da han i 1951 var med i en internasjonal brigade og bygget jernbane i Bosnia.

– Var det en musiker i nærheten tok folk sammen i ring og begynte med sin ”kolo”. Dette ble starten på et langt liv med hans profesjon nummer to, nemlig undervisning i folkedans. Noe som han fremdeles driver på med!

Sølvsuper, NRK P1, søndag 17. januar kl 07.03

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober