Facebook har slettet flere innlegg med bildet av Kim Phuc som flykter fra et napalmangrep under Vietnamkrigen. Blant de som har publisert og fått slettet bildet er statsminister Erna Solberg.
Dette har ført til en kritikkstorm mot Facebook. Særlig fra Aftenposten, som vier hele førstesiden til et åpent brev til Facebook-grunlegger Mark Zuckerberg.
Ståle Lindblad er gründer og foredragsholder, samt ekspert på sosiale medier. Han forteller at mediene ikke forstår at Facebook er en sosial plattform, som ikke trenger å redigere innholdet sitt.
– Det deles 300 millioner bilder på Facebook hver dag. Alle disse kan ikke vurderes subjektivt. Hvem skal vurdere hva som er ikonisk? Det er enklere for Facebook å si at nakenhet ikke er tillat, mener han.
- Les også:
Facebook-avhengige
Han mener norske medier har blitt avhengige av Facebook for å få klikk og jage trafikk.
– De bruker plattformen på en lite intelligent måte, og ikke til det den er ment for. Nå sliter mediene med konsekvensene av det, sier han.
Lindblad presiserer at bildet av «napalmjenta» er viktig, men at man ikke nødvendigvis trenger å se det på Facebook.
– Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen står fritt til å publisere bildet på Aftenposten.no, men skal det på Facebook må han forholde seg til deres retningslinjer, sier han.
- Les også:
– I praksis en redaktør
Sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen er kanskje den som har gått hardest ut mot Facebook. Han kaller Facebook verdens viktigste medium. Hansen er kjent med Lindblads kritikk av mediene, og forteller NRK at det blir en teknikalitet.
– Jeg legger ikke et redaktøransvar på Facebook, men reiser en debatt om Facebooks posisjon. Mark Zuckerberg er tydelig på at han ikke er et medium. Mitt poeng er at Facebook er så store og så mye informasjon går gjennom Facebook, at i praksis har han blitt en redaktør. Og de gjør svært kontroversielle valg med hva de publiserer, sier han.
Han erkjenner at Aftenposten bruker Facebook aktivt ved å dele artiklene de publiserer, og at det er et dilemma.
Facebook kan løse problemet
Bjørn Taale Sandberg, sjef i Telenor Research forteller NRK at det vil være umulig for Facebook å i praksis gjøre noe med sensur-problemet. De vil da måtte ansette tusenvis av mennesker til å gå gjennom alle bilder og innlegg som postes.
– Men det er teoretisk mulig å trene algoritmene til å gjenkjenne historiske bilder - og tillate dem, sier han.
Facebook bruker i dag algoritmer til å gjenkjenne bilder som strider med deres retningslinjer. Disse algoritmene er trent opp til å gjenkjenne - og rapportere inn - nakenhet.
Vanskelig for Facebook
Sandberg forteller at det selvsagt er lettere for Facebook å trene algoritmene til å gjenkjenne nakenhet generelt, enn å gjenkjenne spesifikke bilder. Likevel vil det ikke nødvendigvis ta lang tid for Facebook å lære algoritmene å gjenkjenne bildet av «napalmjenta», forklarer han.
– Det er det generelle problemet som er vanskelig for Facebook - å skille mellom kunst og ikke-kunst. De kan i teorien velge ut noen bilder de kan tillate, men det kan være vanskelig i praksis, forteller han.
Grunnen er at de må trene algoritmene til å gjenkjenne det spesifikke bildet. Om du endrer på utsnittet, vil det bli som et helt nytt bilde. Det er her utfordringene ligger, mener Sandberg.