Dramatikeren Ole Asbjørn Ness svarer ja. Han har skrevet hørespillet FlavaLaden, som har premiere på P2 5. september.
Brennende konflikter
Rapperen Eirik vokser opp på Furuset på Oslo i et internasjonalt miljø, der han har verdens brennende konflikter tett inn på livet. Han soner for et uaktsomt drap og møter islam i fengslet. Får perspektiv på sitt liv og på Vestens herjinger i verden.
- Jeg ser en klar parallell fra en skikkelse som Eirik til 70-tallets AKP(ml)-ere, sier Ole Asbjørn Ness.
- Det er vanskelig å ikke tolke dem inn i en slags religiøs sammenheng, selv om deres visjoner handlet om en himmel skulle manifestere seg her og nå, og ikke i det hinsidige, sier han.
Som en moderne Arild Asnes ser hans Eirik også Norge som et usedvanlig ekkelt land, et samfunn som roper på radikale omveltninger.
Dag Solstad ga ut romanen «Arild Asnes, 1970» i 1971. Han definerer Asnes som først og fremst et politisk menneske, ikke et psykologisk menneske.
- Video:
Strid
Det har vært strid om FlavaLaden. I en kronikk i Aftenposten i juni i fjor skrev Ole Asbjørn Ness at han var utsatt for sensur i NRK:
”I tre år har jeg arbeidet med et hørespill for NRK. Radioteatret ville uroe Norge. De ønsket dramatikk med vilje, som gikk inn i dagens konfliktlinjer, som ikke holdt noe tilbake. Jeg hadde en idé. En ung rapper. En meget sint mann som blir tiltrukket av ekstremisme. En beat og en tekst som samvirker mot eksplosjonen. NRK var begeistret, men så, etter utallige runder med dramaturger, med instruktører, kunne de ikke godta slutten på stykket. Nora kan ikke gå.”
Ny stemme
Produsent i Radioteatret, Carl Henrik Grøndahl, sier han er svært glad for at Ness' stykke nå er i havn.
– Det var nettopp materiale som dette vi var ute etter, da vi satte i gang URO-prosjektet. Vi ønsket oss mer politisk og utadrettet dramatikk, som kunne skake Norge. Ness har en kraft og en stemme som er helt ny og klarer på overbevisende måte å illustrere hvordan man kan vokse opp og bo på Furuset i Oslo og være styrt og skaket av de sentrale konfliktene i verden, sier han.
Ingen stakkar
Eirik slår gjennom som rapper og skal lanseres internasjonalt. At hans opprør også tjener kommersielle krefter, gjør ikke raseriet mindre.
– Hovedpersonen er ikke en misforstått og mislykket stakkar, understreker Ole Asbjørn Ness.
– Og det er viktig, for å gjøre alle ekstremister dumme, er fullstendig feilslått. Eirik er styrt av et enormt sinne, men er også en belest fyr med en intellektuell tilnærming til retningen han velger, akkurat som ekstremister før ham, som valgte stalinismen, fascismen eller maoismen, sier dramatikeren.