Hopp til innhold

– Dataspill er mer kreativt enn bøker

Du har ingen grunn til å frykte at barna dine vokser opp med dataspill og potetgull. Dataspill er nemlig mer kreativt enn bøker, mener en britisk dramatiker.

World of Warcraft

World of Warcraft gir spilleren mange muligheter til å tilpasse rollefigurene.

Foto: AP Photo/Blizzard Entertainment, Inc / AP

– I dataspill er du med på å forme en verden. Du gjør valg og du har kontroll. Det er mye mer kreativt enn å lese en bok eller se på fjernsyn.

Lucy Prebble bruker mye tid på å skrive skuespill. Hun har blant annet skrevet skuespillene «Enron» og «The Sugar Syndrome». I tillegg er hun hektet på dataspill.

– Dataspill ligger mye nærmere å skrive enn å lese. Du kan forme rollefigurene som du vil, med dårlige tenner og bilringer og alt som følger med.

Det skriver hun i en artikkel i den britiske avisen The Observer. Prebble har sett seg lei av at folk rundt henne ser ned på dataspillere.

Lager film med dataspill

Andreas-Johann Ulvestad

Andreas-Johann Ulvestad tror flere vil godta dataspill i fremtiden.

Foto: Privat

Andreas-Johann Ulvestad er nestleder i organisasjonen med det slående navnet Kreativ aktiv norsk dataungdom (KANDU). Han er enig i at dataspill er vel så kreativt som bøker og fjernsynstitting.

– Dataspill kan være ganske så kreativt! Dataspill handler mye om lagspill, kommunikasjon og om å komme med nye strategier. Når vi spiller må vi snakke sammen for å finne gode løsninger. Det er i alle fall mye mer sosialt enn å passivt sitte og se på fjernsyn.

Han mener at dataspill er mye mer enn bare å sitte og skyte motstandere i en kunstig verden.

– Mange av oss som spiller bruker også dataspill til andre ting. For eksempel kan vi ta opp det man spiller og lage filmer ut av det.

– Unge foreldre gir bedre råd

I 2011 ble dataspillet Call of Duty anmeldt til politiet i Kristiansand, noe som ble møtt med hoderysting fra spillmiljøet. Ifølge Ulvestad har volden i dataspill lite å gjøre med vold i den virkelige verden.

– Det er ikke noe nytt at folk kobler dataspill til vold, men det er en ganske merkelig kobling. De som har kjennskap til dataspill vet hvor stor avstand det er fra eventyrverdenen i World of Warcraft til det å gå rundt og skyte på folk.

Svein Olaf Olsen

Svein Olaf Olsen anmeldte dataspillet Call of Duty til politiet i 2011.

Foto: Thomas Grønvold / NRK

Ulvestad mener at frykten mot dataspill i stor grad kommer fra mangel på kunnskap.

– Mange eldre er redde for dataspill siden de ikke har noe forhold til hvordan det er å spille moderne spill. Voksne er gjerne litt redde for det som er ulikt fra da de vokste opp.

Han mener allikevel at aksepten for dataspill vil øke etter hvert som dagens dataspillere blir foreldre.

– De som blir foreldre i dag vet hva dataspill går ut på. Disse foreldrene blir flinkere til å sette gode regler for barn, siden de selv vet hvordan det er å spille data, sier KANDU-nestlederen.

Se NRK Supers innslag om aldersgrense på dataspill.

Video SUPERNYTT Aldersgrense på dataspill

Sammenlignet med narkotika

Dataspill er tidligere blitt sammenlignet med narkotika, og det finnes behandlingsinstitusjoner for spillavhengige. Ifølge Ulvestad er ikke dataspill farligere enn det meste annet man finner i den moderne verden.

– Det er like viktig med moderasjon og balanse når man spiller som med alt annet. Ikke engang trening er sunt hvis man gjør det 10 timer hver dag.

Ulvestad og resten av KANDU arrangerer datatreffet The Gathering, hvor 5.200 mennesker tilbringer påskehelgen sammen i Vikingskipet på Hamar. Nestlederen er opptatt av at foreldre snakker med barn om dataspill, slik at de vet hva barna driver på med.

– De fleste som kommer på The Gathering er 16 år eller eldre, og de som er yngre må ha med et eget skjema fra foreldrene. På den måten tvinger vi foreldrene til å snakke med barna om hva de skal bruke påsken til.

Ifølge både Ulvestad og Prebble er god kommunikasjon mellom foreldre og barn det som skal til for at barna skal få en best mulig spillopplevelse. Det har Prebble hatt mange av, mener hun selv.

– I min barndoms dataspill spilte vi på tur, og den som endelig klarte å stoppe Lara Croft fra å hoppe inn i veggene i spillet fikk velfortjent respekt fra de voksne. Det er det sjeldent at barn får.

Hva tror du? Blir man mer kreativ av å spille dataspill?

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober